Alla inlägg den 11 oktober 2019

Av Göran - 11 oktober 2019 21:22

Så har man då klarat av ännu en arbetsvecka som dagtidsarbetare och fått sin välfötjänta helg igen. En vecka till ska jag jobba plus tre dagar i veckan därpå innan jag får lite mer sammanhängande ledigt nästa gång.

1 ½ vecka har gått sedan jag fick hem min "snark-maskin" och jag har använt den varje natt. Dock har jag några morgnar vaknat utan den och alltså tagit av den i sömnen men det är ju inte så mycket att göra åt.

Har varit på återbesök i veckan och fick då veta att jag gått från mer än hundra andningsuppehåll varje timme till lite mer än tolv. Vilket förstås är jättebra! Men målet är att komma under fem upphåll per timme och det hoppas jag klara av innan den 25;e då jag har nästa återbesök.

Mina första två nätter med utrustningen gav ju ett fenomenalt resultat och jag var piggare än på många år. Men sedan har det kommit ett par bakslag och jag har sovit lite sämre. Till viss dell kunde jag justera detta efter första återbesöket (i tisdags) eftersom jag inte fyllt på vatten i apparaten kontinuerligt. Jag fyllde vattenbehållaren innan jag började använda den och trodde att detta vatten skulle räcka åtmnstone i en vecka eller så. Men sköterskan talade om för mig att den skulle fyllas på varje dag. Vilket jag gjort sedan dess men den enda skillnaden är att jag inte känner mig lika torr i luftvägarna då jag vaknar.

Men nu är det så, har jag lärt mig, att det kan dröja lite innan de pemanenta resultaten infinner sig så det är väl bara att traggla på och hänga på sig utrustningen varje gång man lägger sig.

Och hoppas på det bästa...

Idag besökte jag min ordinarie avdelning en stund efter lunchen för att liksom känna av läget där. Det var inte mitt ordinarie skiftlag som jobbade men efter så många år som jag har jobbat där så känner jag ju folk nästan överallt.

Och efter det besöket kände jag att det kan kvitta om det dröjer en månad eller fem innan jag får gå tillbaka till ordinarie sysselsättning för inte mycket är sig likt. När det gäller min rehab-plats på förrådet har jag ju för länge sedan kommit in i lunken och vet vad jag ska göra.

Så det är upp till min arbetsgivare hur länge de vill behålla mig där. Jag klagar inte. Jag sover på nätterna och får lite längre ledigheter med jämna mellanrum samt har samma lön som i ordinarie befattning. 

Så för min del kan jag gå kvar på förrådet och packa en och annan orderlista, bära ut inleveranser till rätt hylla/fack plus gå och städa lite på torsdagar och fredagar. Vill de pröjsa skifttillägg för det så inte mig emot.

Timrå IK studsade snabbt tillbaka efter förlusten mot AIK. I onsdags kom Västerås IK på besök och spelade väl inte precis ut Timrå men var ändå i ärlighetens namn det bättre laget på isen i tre perioder.

MEN... (och det är ett stort "MEN") det var Timrå som gjorde mål på sina chanser, utnyttjade sina power play och vann också därmed matchen med 5-2. 

Imorgon ställs mina rödvita hjältar mot småländska Västervik på bortaplan och jag vågar påstå att spelar de bara så bra som de kan när de spelar som bäst så har de tre poäng som i en liten ask. Har svårt att se att Västervik ska kunna rubba lagmaskinen från cellulosaland strax norr om Sundsvall.

De imponerade visserligen inte mot Västerås men jag fick ändå en väldigt bestämd känsla att man bara spelar så bra som man måste för att vinna. Som om det finns mycket mer att plocka ut ur årets upplaga av Timrå IK.

Om några veckor så vet vi. Jag brukar alltid säga att en serie inte riktigt "sätter sig" förrän man spelat sådär 15-16 omgångar. Därefter brukar det sällan hända så mycket med tabellpositionerna utan de som ligger i topp brukar stanna där liksom de som ligger i botten. Några platsskiften kan det förstås bli men i huvudsak så blir det ungefär som tabellen säger då.

Så jag hoppas förstås att innan dess ska Timrå ha fått alla kuggar att gå i varandra på samma gång som Björklöven fallit tillbaka en aning efter sin osannolikt bra start av säsongen.

Imorgon är det också EM-kvalmatch i fotboll för vårt svenska herrlandslag som ks aspela borta mot Malta. Jag drar mig till minnes en match från 70-talet mot just Malta på bortaplan. Minns att de inte hade någon gräsplan tillgänglig utan matchen avgjordes på grus.

Hur den slutade kommer jag inte ihåg men jag vet att när det blev VM i Tyskland 1974 så var Sverige med men inte Malta. Minns också att jag såg en annan match i samma kval med min far. Den s.k snömatchen i Gelsenkirchen som Sverige OCKSÅ vann och kvalificerade sig därmed till VM.

Vem som gjorde det avgörande målet har jag glömt. Vad jag kommer ihåg är att farsan reste sig då Sverige tog ledningen, slog höger knytnäve i vänster handflata och skrek fram ett YES och gick ett varv runt sin fåtölj innan han satte sig och hällde upp en ny kopp kaffe.

Men vem bryr sig? Vem f-n bryr sig om hur Sverige tog sig till VM 1974? Eller hur min farsa (frid över hans minne) reagerade då Sverige blev klart för VM. Bara jag men jag delar med mig ändå.

Det är nya tider nu! Tider då vi måsta besegra Malta och några till innan vi får jubla över nytt EM-deltagande.

Ha det bra till dess, kära ordbrukare i Vittangi, Undersåker, Örbyhus och Malmköping.

Vi ses igen! Kanske förr än du anar.... Eller också inte!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards