Alla inlägg den 2 oktober 2019

Av Göran - 2 oktober 2019 22:19

Slaget om Västernorrland är avgjort. Till nästa gång lagen möts är det Timrå som är stormästare i surströmmingsderbyt som matcherna mellan Timrå och Modo också kallas. Detta eftersom båda kommunerna är stora producenter av denna norrländska delikatess. Röda Ulven i Ö-vik och OSkars från Tynderö i Timrå kommun.

Det började dock inte bra alls med mål i baken redan efter 12 sekunder. Men Timrå kom igen och kvitterade Ö-vikarnas ledning för att sedan också ta över den med 2-1.

Som Modo kvitterade i början av den tredje perioden. Sedan spelade de kanske inte ut Timrå men var det klart bättre laget i tredje akten. Ända tills att Timrå fick power play igen.

Man gjorde 1-1 precis efter att Modo klarat av en utvisning men spelaren hade inte hunnit bli delaktig i spelet. 2-1 kom i PP liksom 3-2. De kom dessutom alldeles i slutet av utvisningen vilket brukar vara lite extra knäckande för försvarande lag. Timrå IK är, så här långt, ruggigt effektiva med en man mer på isen. Mest tack vare stjärntrion med Albin Lundin som center mellan Jens Löökke och lille trollkarlen Jonathan Dahlén. Den sistnämnde gjorde inget mål själv ikväll men var dirigenten bakom både första och andra målet genom geniala passningar till kedjekompisen Jens Löökke.

Nästan så att jag ångrar att jag inte var på plats i hallen för som match betraktat var det en härlig tillställning där två lag verkligen ville vinna. Över femtusen på läktarna gjorde också att det var fantastisk stämning matchen igenom. Nu väntar AIK borta på fredag. Matcherna på Johanneshov brukar göra mig orolig men tittar man på tabellen så ser man snabbt att AIK ligger sist och Timrå leder tabellen. Självklart är inte det något garanti för nya segrar men jag känner ändå att jag har råd att vara försiktigt optimistisk. Har inte kollat om C-more sänder matchen på TV men erfarenheten säger ju att när man möter AIK är chansen stor att det sänds i TV. Annars får jag väl streama matchen via datorn.

Snart är det dags att hänga på mig min "se-papp" och lägga huvudet på kudden. Ska bli intressant att se om jag kan se någon skillnad mot första natten med masken. Man kanske får ha lite tålamod och inte förvänta sig mirakel.

Därmed tillönskas mina kära ordbrukare en god natt med sömn som är bättre än min.

Vi ses igen! När andan faller på....

Av Göran - 2 oktober 2019 09:02

Det är inte så bökigt som man kan tro. Att sova med "snark-mask", alltså. Känslan när jag prövade den för första gången på sjukhuset igår var förstås lite egendomlig dock. Eftersom den blåser luft hela tiden blir det ett visst motstånd vid utandning. Men desto enklare är det förstås att andas in. 

Jag har alltså nu hos mig en apparat som är ganska avancerad. Den känner av och registrerar min andning och eventuella uppehåll hela natten och när jag vaknar kan jag enkelt läsa av den och få kvitto på hur det går. Kan inte precis säga att jag märker någon skillnad än så länge men läkaren som utbildade oss på maskerna igår sa också att det kan dröja uppemot en vecka innan man känner skillnaden.

"Se-pappen" uttalade hon namnet på den (behandlingen heter cpap som jag inte vet vad det är förkortning av) och min se-papp skulle först fyllas med vatten innan man kopplade in den. Jo, den ser till att hålla luften fuktig också för att man inte ska vakna av muntorrhet.

Förhoppningsvis ska denna makalösa manick få mig att vakna i munterhet istället för muntorrhet inom den närmaste tiden. Det, i sin tur, hoppas jag ska ge mig tillbaka lite mer livslust. Får jag bättre sömn kanske jag kan bli av med den där håglösheten som jag beskrivit här en och annan gång förut.

Jag tar ju liksom inte tag i saker längre som jag gjorde förut och jag tror att sömnstörningarna är en stor bov där. Utan skjuter upp och struntar i massor som jag var ganska duktig på för ett par år sedan.

Så vi får hoppas att "se-pappen" gör underverk med att blåsa nytt liv i gubben såhär på livets sensommar.

Ikväll är det dags för säsongens första drabbning mellan arvfienderna Timrå och Modo. Lite sugen är jag att åka ut till arenan och se matchen från läktaren men jag misstänker att det nog blir soffan och TV;n ändå.

Jag gruvar mig litegrand för att köra bil i mörker och om det dessutom fortsätter regna så är det blött på vägen också och då blir det ännu värre. Inte heller har jag någon som kan skjutsa mig så jag slipper köra.

Så det får nog bli sköna soffan och kaffe som redan är betalt. Och OM jag skulle bli otroligt sugen på korv med bröd som ju är stående inslag när man går på hockey så kan jag nog fixa det också här hemma.

Nu är det dock hög tid för frukost känner jag. Kaffe har jag druckit, en stor kopp, men inte ätit något. Och nu säger magen lite grinigt; "Men JAG då? Har du glömt MIG?"

Nej, magar av min kaliber låter sig inte behandlas hur som helst. De säger ifrån om man inte fyller på dem med jämna mellanrum. Så därför ska jag snarast se till att smojsa ihop en skål äggröra och lite skinka till den.

Ha en härlig onsdag, kära ordbrukare i slott och koja världen över!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards