Direktlänk till inlägg 28 juli 2020

Föräldradagen

Av Göran - 28 juli 2020 21:26

Idag har det varit föräldrarnas dag, fick jag veta av lokalradion i förmiddags. Någon som har märkt av det eller firat på något särskilt vis? Nej, inte jag heller.

För någon dag sedan såg jag i min egen bloggs backspegel att det var sjusovaredagen. Börjar det inte gå lite inflation i det där med märkesdagar? Eller är det precis tvärtom att en massa saker och företeelser förtjänar att uppmärksammas med en egen dag. För min egen personliga del var det miljö- och avfallsrondens dag idag. M.a.o var jag inne på jobbet i några timmar och ronderade våra återvinningsstationer. Eftersom vi ibland haft personalmöten på tisdag eftermiddagar stannade jag kvar och gjorde följduppgifterna som blir efter varje kontrollrunda. Beställde hämtning/tömning av diverse containers samt gjorde klart statistiken över riskavfall för juni månad. Det är en av mycket få saker jag inte kan göra från hemmakontoret. Lagringsplatsen för dessa filer är bara åtkomlig från företagets egna datorer.

Men nu är det klart så nu blir det hemarbete till fredag, om inget oförutsett händer.

Något oförutsett hände idag dock. Jag hade nästan nyss anlänt till kontoret och börjat förbereda min rond genom att skriva ut listan över kontrollpunkterna och uppdatera mig i diverse dataprogram då ett bekant ansikte dök upp i dörröppningen och morsade. Eftersom labbet saknat ordinarie chef i mer än ett halvår och den nyutnämnde inte är helt uppdaterad på alla områden ännu så har man tagit in en av hans företrädare som konsult. En dam som nog är ganska nära mig i ålder och som jag hyser stor respekt för på flera plan.  Dels är hon oerhört kompetent inom sitt område men det är framför allt en sympatisk och intressant person att prata med. Vi hade en del med varandra att göra för kanske 4-5 år sedan under en förändringsprocess där vi båda var inblandade. Vi hade många diskussioner och tyckte kanske inte alltid likadant men respekterade varandras åsikter. Så jag hoppas hon blir kvar mer än bara några dagar så vi kan ha nya och intressanta samtal.

Skönt avbrott i tristessen att få träffa lite folk också. Förutom sonen och expediten i kassan på närbutiken förstås. Min enda manliga kollega på avdelningen är på semester så det var jag och fyra damer på plats i några timmar.

Nu väntar alltså två dagar av hemarbete igen innan det är dags att träffa lite folk på nytt.

Och om morgondagen blir lika stillsam som de flesta andra dagar på mitt lilla hemmakontor så funderar jag faktiskt på att idka lite civil olydnad och åka iväg till min kurdiske frisör på arbetstid. Jag tar med telefonen förstås så är jag ju lika tillgänglig som någon annanstans. Börjar bli så långhårig nu så det är dags att ansa pälsen en aning.

Samvetet har gott om plats för såna där små tilltag efter åratal då jag ställt upp på allt möjligt utan att få betalt. Jag känner att jag bara tar tillbaka lite av vad de är skyldiga mig.

Nu ska vi bara ta reda på vilken företeelse eller grupp vars dag det är imorgon. Kan det vara rörmokarnas dag? Eller kanske bloggandets dag? Eller försäkringskassans dag... eller wienerbrödets...

Det får väl vara som det kan med det tills jag vet. Till dess - Sköt om er, kära ordbrukare i Gnesta, Lammhult, Östervåla och Bollstabruk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards