Alla inlägg den 20 november 2020

Av Göran - 20 november 2020 19:31

Men Go´-fredagkväll och helg på er, kära ordbrukare i norr och söder, öst och väst. Ännu en hård arbetsvecka är till ända och ännu en vecka att bocka av från novemberkontot. Tio dagar till så är det över.

Min yngsta dotter fyllde 27 igår men eftersom hon jobbade natt då så ska vi fira henne på söndag istället. Jag har köpt en x?+=&%¤#@}%% till henne som jag hoppas att hon blir glad och nöjd över. (Jamen, jag kan ju inte skriva ut vad hon ska få för hon kanske läser. Jag vet att hon gör det i perioder och jag vill inte förstöra överraskningen). Men min hemliga kod kanske går att knäcka, vad vet jag. Då må det väl vara hänt då, i så fall...

Någon snö har vi dessbättre inte sett till ännu om man inte räknar det snöblandade regn som föll här en stund i förrgår kväll. Och tur är väl det för jag, mitt lata skrälle, har ännu inte fått tummen ur och satt på dubbdäck på Madame Citroen. Men jag ska bära upp dem och lasta dem i bilen så kanske jag kan komma iväg till min billiga däckömsare och få skiftat medan jag dricker en kopp svagt kaffe och äter en pepparkaka eller två. Så länge de bara tar en tvåhundring för det så vägrar jag kräla omkring på marken själv med domkraft och fälgkors. De har billyft och luftdrivna mutterknackare så det går på ett kick om jag låter dem göra det.

På nätet lärde jag mig för ett tag sedan hur man åtgärdar "mjölkiga" lyktglas på strålkastarna. Det finns ju metoder med slippapper och vatten i flera olika steg men tipset jag hittade var så enkelt att jag ska göra ett försök så fort det är dagsljus och uppehållsväder. Ifjol slog bilprovningen ner på "diffus ljusbild" just på grund av slitna glas. Då lämnade jag in den till Magnus, min lokala bildoktor och de slipade till dem så att de blev godkända.

Men nu ser de nästan lika illa ut så jag ska försöak själv.

Och NU ska jag berätta hur det går till. Busenkelt om det verkligen funkar.

Man klämmer ut c:a 3 matskedar tandkräm i en skål eller kopp och blander ner 3 st teskedar bakpulver eller bikarbonat och rör om. Den röran smetar man sedan in i glasen och väntar 5-6 minuter. Därefter sprayar men på varmt vatten och använder sedan en tandborste eller någon annan borste som har ungefär liknande hårdhet. 

Borsta glaset och spraya på mer vatten under tiden. Sedan torkar man av med en microfiberduk och sim salabim så är glasen mycket renare och klarare. 

Vill man säkra att resultatet varar lite längre så stryker man på lite bilvax som man sedan polerar av med en trasa eller trasselsudd. Återkommer och berättar hur det gick när jag har testat!

Kvällen ska annars ägnas åt att titta ifatt på "Så mycket bättre" som jag missat de två senaste avsnitten av. Det kan tänkas att det slinker igenom ett glas rött eller två också i min strupe innan det är läggdags. Har nog kvar några av Lidls smarriga vitlökskex också som jag kan lägga lite ost på och njuta som tilltugg.

Imorgon är det GIF-match igen. Mot Halmstad BK på hemmaplan. Totalt betydelselös från giffarnas synvinkel men jag lär väl titta ändå. Är ju lite svältfödd på idrott efter ledig vecka för Timrå. De skulle ha spelat ikväll mot Kristianstad men skåningarna har Corona i laget så matchen blev uppskjuten.

Måtte vetemskapen snart hitta en bot eller vaccin mot den här förbannade pandemijäveln så livet kan återgå till det lite mer normala. Det skålar vi på, kära ordbrukare! Tills vi ses nästa gång...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards