Direktlänk till inlägg 18 augusti 2021

Efter regnet

Av Göran - 18 augusti 2021 12:52

För någon vecka sedan skrev jag om hur torrt det var i markerna här omkring. Hur det knappt finns svamp överhuvudtaget p.g.a den torra sommaren. Igår visade jag en bild av den förut torrlagda bäcken och gladde mig åt det lugnande bruset från vattnet när det trillar fram runt stenar och annat. Så här såg det ut då.

 

Sedan dess har det gått två nätter och en dag med ihållande regn. Tidvis skyfall som fyllt på reserverna i skogen så idag när vi gick vår motionsrunda såg det ut så här på samma plats.

 

En viss skillnad, eller hur? Från torrlagd till porlande liten bäck och sen till en dånande fors. Ljudet från den var så högt att vi måste höja våra röster rejält för att höra varandra. Så att ge sig ut och leta svamp måste nog få vänta tills vattnet runnit undan och det börjat torka upp. Även stigarna där vi gick hade bildet egna små bäckar och sjöar. Vi mötte en kvinna med hund som varnade oss för att gå den väg vi tänkte. Hon hade gummistövlar på sig men hade fått dem vattenfyllda då hon trodde sig kunna gå genom en rejäl pöl i en sänka strax innan den bro där bilderna ovan är tagna. Vi beslutade dock att gå dit och se efter. Och kunde konstatera att hon inte överdrivit. Men vi hitade två rätt stora stenar som vi placerade i pölen och på dem lyckades vi ta oss över den ganska torrskodda trots att vi båda bara hade jogginskor på fötterna. Visar ett par bilder till som föreställer stigarna och översvämningen på dem.

   

Men jag ska väl inte klaga. Runt Gävle till exempel har de visst fått dubbelt så mycket och åar och bäckar svämmar över liksom viadukter och gångtunnlar. Och får vi bara 3-4 dagar med uppehållsväder igen så torkar det ju upp ganska fort. De har visst lovat regn både idag och flera dagar framåt men just nu råder väl mer vad man brukar kalla växlande molninghet och stundtals solsken. Så SMHI siade fel den här gången.

Jag fick dock ihop nästan lika många steg på stegräknaren som senast så jag känner mig ändå nöjd med promenaden trots att skorna nog måste få stå på tork i ett dygn allra minst. Undersidan är ju tät men ovanlädret är ju inget läder utan tunt tyg som ska göra att fötterna andas och det skvätter ju kring sulorna på många ställen och vattnet kommer in där. Men det är ju en värdslig sak som en annan Karlsson brukade säga. Jag tänker på han "på taket" i Astrid Lindgrens böcker om den lilla tjocke mannen med propeller på ryggen.

Nu ska jag gå och inventera min frys efter tänkbar middagsmat. Igår stekte jag torskrygg med smörstekta champinjoner och rödlök till men idag får det nog kanske bli köttbullar ur frysen och kanske pasta till dem. 

Så, till nästa gång vi hörs; Sköt om er, kära ordbrukare i Hedemora, Bastuträsk, Skags udde och Ölands Allvar. Så ingen annan måste göra det.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 augusti 2021 10:25

Här har det kommit runt 50 mm sista två dagarna men idag har det inte regnat ännu och jag hoppas att det upphör nu för Kinabror och jag ska ha surströmmingskiva och hade tänkt oss att sitta ute under hans paveljong. Få se hur det går. Vi har ju som vanligt en plan B

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

19 augusti 2021 11:51

Haha! Ja det måste man nästan ha l vårt klimat. Men jag klagar inte, vi har ju haft en härlig sommar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards