Alla inlägg under januari 2009

Av Göran - 21 januari 2009 18:22

Alltså... det där med snö... Handen på hjärtat - är det egentligen så jävla lyckat? Jag menar på fullaste allvar att det borde avskaffas!

Var  är den där globala uppvärmningen när man behöver den?
Imorse spanade jag ut och såg att det fallt 15-20 cm. Och när jag trippade ut för att hämta tidningen kände jag att det var blötsnö dessutom.

Ah, men... FY FAN FÖR BLÖTSNÖ!!!

Är det vår herres sätt att straffa oss, månntro? "Nä, nu har de haft det alldeles för bra därnere på jorden ett tag, jag tror jag slänger på dem lite blötsnö!" Kan det vara så?

Det enda vettiga nån kan använda snö till är väl att åka skidor på den men de som vill det kan väl åka till Alperna eller nåt då! Man ser också hur barn gläds åt den men de begriper väl inte bättre, stackarna. Det förstår man ju lätt när man ser hur vanvördigt de behandlar den. Kramar och kastar snöbollar på medelålders och äldre herrar och damer! Bygger "gubbar" av den - men de blir ju själva gamla en dag!

Nej, fram för 2 månader vardera av vår och höst, 7½ månads sommar och så liiiite vinter mellan julafton och trettondagen! Det blir väl bra?

Nu blir det TV-soffan och handbolls-VM!


Av Göran - 21 januari 2009 12:33

Jaha, så har det hänt! Det som jag aldrig trodde innan valet i USA - Amerika har fått en färgad president! Tack USA för att ni visade att jag hade fel om er. När kampanjerna rullade igång var jag stensäker att republikanernas kandidat -vem det än blivit- skulle vinna. För jag var övrtygad om att USA varken skulle välja en kvinna eller en färgad till Vita Huset.

Den här gången är jag glad att jag hade fel!

Och jag tror att det är bra för inte bara USA utan för hela världen att Obama vann. Igår när jag hörde delar av hans tal kändes det, på nåt sätt, som om världen i ett enda slag blivit en liten aning snällare. En bättre jord, alltså!

Så nu återstår ju att se om han kan leverera också. Snacka är ju en sak men han har massor att leva upp till nu! Och OM Obama verkligen avslutar Irak-kriget, stänger Guantanamo samt får USA;s ekonomi på fötter så lär han gå till historien som en av de mest älskade presidenterna någonsin. Just nu har han i alla fall de breda massorna på sin sida så det gäller att han håller dem på gott humör.

Sen tycks det ju även vara så at Israel håller på att backa från Gaza. (Neeej, killar, Gazaremsan är INTE den bruna randen som ibland uppträder i kallingarna).

Och de reträtten kan vi väl, i så fall, tacka Bert Karlsson för, tänker jag! För de läser väl Expressen i Israel?

Det tror åtminstone jag och när de såg att Bertan ville utestänga Israel från Eurovisionsschlagerfestivalen (vilket j-a ord!!!) så fick de väl kalla fötter kan man tänka sig....

Undrar hur snacket gick, jag.... Typ; Nej ni grabbar nu får vi sluta bomba palestinska skolungar annars åker vi ur schlagerfestivalen!???

Ja, se Bert Karlsson, det är en riktig fredsmäklare det! Nobels fredspris 2009 är därmed klart! Eller???

Av Göran - 20 januari 2009 06:36

Liiite tamt var det! Eller hur? Jag menar, det var ju inte precis de stora prestationernas år...

Javisst, jag pratar om idrottsgalan igår. Inte ens Robert Gustavsson var sig riktigt lik, han lyfte aldrig riktigt. Galans roligaste (tyckte jag) var tveklöst Anneli Alhanko. Hon hade ett par enorma örhängen på sig som skramlade mot kindkmikrofonen så att det lät som hästtramp mot en kullerstensgata så fort hon rörde på huvudet. Undrar om hon inte hörde det själv för hon gjorde inte en min av att nåt var fel - starkt gjort i så fall.

Sen kan man ju undra hur juryn resonerade när man gav priset för årets ledare till Nanne Bergstrand och inte till Pia Sundhage. I min värld är ett OS-guld större än att bli svensk mästare men felet Pia gjorde var väl att vinna OS åt USA och inte åt Sverige. Därför valde de Kalmartränaren, tror jag.

Annars gladdes jag framför allt med Jonas Jacobsson, Anders Olsson, Arne Ljungqvist (hederspriset) och Charlotte Kalla - värdiga vinnare allihop.

Nu är det över och dagens "idrottande" består av snöskottning som ska utföras så snart jag orkar. Borde inte snö förbjudas?

Av Göran - 18 januari 2009 09:31

SR har ju direktsändningar av elitserien på nätet och i denna webradio följde jag Timrås match mot Södertälje igår. Mycket bedrövligt har jag hört men det där tar nog priset! Amatörmässigheten är otrolig hos SR, när det gäller detta! Tror att jag har hört från samtliga elitseriearenor och ALLA kommentatorer är äckligt hemmapartiska! Alla utom Timrås!

Jag vill helst att de ska vara så objektiva som möjligt men Carl-Johan Höijby och hans bisittare (som jag inte vet vem han är men han LÅTER som om han kommer från Ö-vik) verkar hålla  på ALLT utom Timrå. Så fort Timrå leder har de långa utläggningar om hur motståndarna ska vända på matchen. Och när TIK ligger under pratar de bara om hur duktiga det andra laget är.

Förra året hette kommentatorn Anders Nilsson. Han fick också mycket kritik men jag tycker han var hästlängder före dagens amatörer. T.o.m kommentatorn i Ängelholm som lät som Robert Gustavssons figur i "Fråga Bertil" är bättre än dessa två. Hans engagemang var i nivå med någon som kommenterar en grönsaksutställning på en trädgårdsmarknad men han var i alla fall hyfsat neutral.

Nog om detta. Som jag lovat gav jag igår kväll Madame Dellert i "Stjärnorna på slottet"  en timme att visa  sig vara nåt mer än jaag redan visste. Men hon är samma diva idag som innan - den enda deltagaren i årets upplaga som inte överraskat mig i TV-soffan. Nu är det slut och man undrar så smått om det blir fler upplagor och vilka kändisar som i så fall får vara med.

Söndagsmorgon råder över hela landet och ute är det lite grått. Ska försöka ta mig i kragen och komma ut på en promenad innan dagen är slut. Tyvärr råder ju även svår pengabrist så det blir svårt att hitta på nåt skoj med mina avkommor. Tiden är väl förbi då man kunde roa dem med en tur till stadens museum, Kulturmagasinet... Där är det ju fortfarande gratis, konstigt nog! Men... parkering av bil kostar ju istället så det får nog bli promenad! Och nöta dyra skosulor..... Hmpfff!!!

Av Göran - 17 januari 2009 08:48

Kallas det nostalgi när man bara drömmer sig tillbaka ett halvår? Eller måste det handla om 50-, 60- eller 70-tal?

Det får väl vara hur det vill med det där - jag vet bara att när det började ljusna här utanför fönstret och jag såg snöig skog så började jag längta. Inte efter sommaren, konstigt nog, även om inte det heller vore fel. Nej, jag längtade tillbaka till höst, gulnande löv och naturens dignande smörgåsbord av läckra svampar. Fyndet på bilden är från september -08, det bästa året för trattisar detta sekel! Visst är de fina?

Men svampskog känns avlägset när det är -10 utanför! Fast man får se det positivt ändå - igår var det ju -18!

Januari är, som alltid, årets fattigaste månad! Julen har grävt djupa hål i ekonomin, att man aldrig lär sig.... Dagens samlade tillgångar uppgår till 3:50 och det får man sannerligen inte mycket för. Men som tur är finns det mat fram till tisdag då barnbidraget kommer. Ungarna får klara helgen utan läsk, chips, godis och andra onödigheter. Man får vara nöjd över det man har, många har det ju mycket sämre! Yngre dotra och jag festade på popcorn igår kväll och det gick bra, det också! Jag gnäller inte, har ju själv ställt till det. Och tänk så många som har det sämre! Vi har tak över huvudet, mat på bordet varje dag och varandra så varför klaga? Vi tände ett 20-tal värmeljus för att hålla kölden ute och de ger ju även en mysfaktor.

Och därmed tillönskas svenska folket en fortsatt härlig helg!


PS. Ikväll är det "Stjärnorna på slottet" igen... ;-)

Av Göran - 13 januari 2009 17:57

Håhåjaja.... Skolan måste spara! Där mina två yngsta går kanske högstadiet läggs ner och slås ihop med annan skola till hösten. Vården och omsorgen om barn och gamla måste också sänka kostnaderna.

Känns det igen?

ALLA år utom valår dras svångremmen åt hårdare och hårdare och urholkar det vi kallade "Den svenska modellen" mer och mer. Inte mycket kvar av det vi kallade välfärd nu. När jag blir gammal nog är det väl ättestupa som gäller för den som inte längre kan ta hand om sig själv.

"Kom här farbror, fram till kanten och titta på utsikten..." Mmm..., så kommer de att säga och lura stackars gamla senila mig nära nog att kunna knuffas mot döden!
Överdriver jag? Ja, kanske, men nog är det ditåt det lutar, tycker jag.

Fast nästa år är det ju val igen till riksdag, landsting och kommuner. Och då kommer de att stå där i talarstolarna, politikerna från ALLA partier, och slå sig för sitt pursvenska bröst och mässa om hur viktigt det är att vi satsar på "vård, skola och omsorg". För att, direkt efter valet, börja skära just där!

Och vi vanliga dödliga låter oss luras som alltid. Av ena eller andra blocket.

På förmidddagen håller de tall till folket hur viktigt det är för SVÄRRRJE att vi håller nere våra lönekrav och på eftermiddagen samma dag höjer de sina egna löner med 10 000 eller så.

Nej, man borde ha satsat på politiken redan som tonåring för att komma in i riksdagen så fort man blivit myndig. Sedan gällde det ju bara att sitta av 2 mandatperioder så fick manju en furstlig pension sen, livet ut.

Tror dock att de har ändrat på det där nu. Men det är väl för sent i alla fall, man är för gammal för att sadla om.

Ja, jag ÄR grinig idag, det är därför jag måste hitta nån eller nåt att spy galla över. Delvis beror det på att Timrå fick däng i Ö-vik igår kväll! Men DET ska Luleå få sota för på torsdag! Håll i lappmössorna då för då blir det åka av!

Av Göran - 11 januari 2009 23:32

Jag har kommit fram till att det är dags att "komma ut" nu! Nej, jag har INTE upptäckt att jag är gay eller så. Men det är dags att stå för nåt, känner jag.

Så här kommer det......; Jag kollar troget på "Stjärnorna på slottet" i SVT!

Jo, det är sant! I början skämdes jag lika mycket som om nån skulle ha ertappat mig med att läsa en skvallerblaska. För programmet ÄR ju nästan lite "Svensk gamtidning" (Eller var det DAM-tidning). Ett frossande i kändisarnas olyckliga barndomar och diverse trauman i livet.

I mina tonår var jag en hängiven läsare av "Svenska MAD" och fick där bland mycket annat galet läsa att det är klokt att i god tid skaffa sig en svår barndom för en sån är bra att ha när man ska skriva romaner eller ge hemma-hos-intrvjuer när man blivit känd. Tänkte faktiskt lite på det igår kväll när Gardells program sändes...

Så vad är det då som fått mig att sitta klistrad varenda avsnitt? Jo, faktiskt så tycker jag att jag har fått se sidor av dessa människor som jag aldrig trodde att de skulle visa. "Loffe" Karlsson t.ex har ett djup som nog inte många kände till. Han är inte bara "hä-hä-hä"! Men det sägs ju att den bästa humorn föds ur djupaste allvar. Charlie Chaplin var ju det roligaste folk visste på sin tid och hansägs ju ha varit en djupt allvarsam människa.

Och Jonas Gardell är ju superhärlig! Vilken kille! Och vad stor han var när primadonnan Dellert satte sig på tvären och försökte sabotera för honom.

Tror inte det finns ett ont ben i kroppen på den mannen.

Nu är det bara ett avsnitt kvar och det tillhör den enda jag funnit osympatisk i årets upplaga - Kjerstin Dellert. Men jag ska tamejsjutton ge henne chansen att bevisa att jag har fel! Ska sitta där i soffan även nästa lördag och titta.

Märkligt egentligen, det där med TV... Jag har runt 20 kanaler att välja på men har nog aldrig sett så lite på TV som jag gör nu. Väldigt sällan jag känner att jag MÅSTE se nåt! Annat var det i min barndom. Att komma till plugget på måndagen utan att ha sett "Helgonet" eller annan lördagsdeckare innebar att man var helt utanför i snacket. Sen kom TV2 och därefter har det bara gått utför.

Det var bättre förr - ju förr desto bättre!!! Sådetså!

Av Göran - 10 januari 2009 12:29

"Nu är glada julen sklut, slut, slut...." Jo, jag VET att det är tjogondag Knut egentligen med det går lika bra att ta bort spåren av jul idag. Skönt att det är över egentligen!

Konstigt egentligen hur det har förändrats, det där. Mina barn är intresserade av EN enda sak med julen - julklappar!

När jag växte upp på 60-talet var julen årets stora höjdare och man såg fram emot den med förtjusning och förväntan. Och visst medger jag att julklappsförväntningarna toppade listan men det fanns fler saker som jag tyckte om med julen. Julmaten och andra godsaker samt att det var en tid då man umgicks i släkten. Jag älskade dessa sammankomster.

Antagligen är det väl jag och deras mor som misslyckats med att skapa dessa traditioner åt dem för de bryr sig inte ett smack om  nåt annat än paketen på julafton!

Att de inte är intresserade av Kalle Ankas julprogram förstår jag - de kan ju se tecknad film dygnet runt, året runt! Så var det inte i min barndom. Tecknat i TV förekom väldigt sällan, mer ryska dockfilmer. På gott och ont.

Sen hade vi ju inga datorer heller... Utan vi fick nöja oss med att spela kort eller diverse sällskapsspel. Eller, som på släktmiddagarna, sjunga allsång till piano och dragspel frampå kvällen. Mina barn skulle förmodligen idiotförklara mig på stående fot om jag försökte genomföra nåt sånt!

Nåja... Ut ska julen -08 idag i alla fall! Får väl sjunga allsång med katten under tiden....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards