Alla inlägg den 6 november 2016

Av Göran - 6 november 2016 14:08

"Nu börjas det", skrev jag senast. Och efter det så fortsatte det. Igår, inatt och idag på morgonen har vår herre hällt snö över oss här på Sveriges midja. 10-15 cm kall, vit, jävla snö har vi fått. 

Ovanligt tidigt, för att vara på senare år. Men nu vet man ju inte om den ligger kvar. Den första snön gör ju oftast inte det utan töar bort inom några dagar. 

Det är på gott och ont, det där med snön. På gott därför att det blir ju mycket ljusare ute. På ont (för mig) eftersom jag ännu inte satt på dubbdäcken på Madame Citroen. Hon har fortfarande sommarskorna på. Så det var med en viss spänning jag åkte till stan en sväng förut. Jag körde lugnt och med stora marginaler, väl medveten om att bromssträckan blir väldigt lång utan dubbarna. Och hon tog mig både till Lidl och hem igen utan missöden. 

Men imorgon bitti är det jag som bär upp snödäcken och lastar dem i bilen. Sen åker jag till samma firma som skiftade åt mig i våras. Skylten står kvar på trottoaren, 150 kr för däckbyte runt om.

När det kostar så  lite ser jag ingen anledning att kräla omkring på knäna själv och krångla med det när det bara är att köra in bilen i deras varma sköna verkstad och dricka en kopp kaffe medan två män med maskiner och lyftutrustning fixar det på fem minuter. Det är absolut värt 150 kronor!

Om en halvtimme börjar sista akten för året i det drama som heter fotbollsallsvenskan. GIF möter Djurgården på Norrporten arena inför, gissar jag, närapå tomma läktare. Några eldsjälar är säkert på plats men när inget av lagen har något att spela för så misstänker jag att folk hellre stannar hemma när minusgrader råder därute. Ska tända höstens första brasa i öppna spisen och boa ner mig i soffan med varmt kaffe och kanske en liten "virre" i andra halvlek. Tur att konstgräset på Norrporten har värmeslingor så de inte behöver halka runt på snö och is.

Sist kan ni väl hjälpa till att hålla tummarna att travspelet går lite bättre idag. Igår hade jag bara tre rätt på V75;an så jag hoppas miljonerna rullar in medan jag kollar på GIF Sundsvall-Djurgården...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards