Alla inlägg den 3 december 2016

Av Göran - 3 december 2016 14:01

Nej, jag har inte konverterat till asatro eller nån annan tro heller. Balder är företaget som äger huset där jag blor. I somras såg jag hur man bytte ut elstolparna på parkeringen. Och fylldes genast av onda aningar.

Delar av parkeringen på jobbet har sådana stolpar. Med timer försstås.

Man ställer in den tid man vill att bilen ska vara varm så sköter elsystemet resten. Beroende på utetemperatur slås strömmen av och på i intervaller. Jag hade ställt tiduret på "high noon" (tov på dagen på ren svenska) men då jag kikade ut strax innan såg jag att frosten på rutorna nästan helt låg kvar. Och då var det ändå bara fyra minusgrader!

Hur ska det bli när det blir 25-30 grader kallt? (Inte helt osannolikt)

Självklart fattar jag varför. De nya stolparna lär betala sig själva på en halv vinter i minskad elförbrukning. Så till veckan kanske man ska gå in på deras kontor och fråga hur mycket de sänker hyrorna för bilplatserna.

Jomen... när deras kostnader ökar tar de ju ofelbart ut det av sina kunder. Så då borde väl även säsnkta kostnader komma hyresgästen till del? Eller...?

Likaså monterade de en liten termometer med sändare i varje lägenhet i våras. Den lilla manicken skickar med jämna mellanrum uppgifter om temperaturen här till en dator som styr värmen i husen. Där lär de ju också ha tjänat en slant för nog har innetemperaturen gått ner. Inte så mycket att det gör mig något, jag är inte så frusen av mig, men det blir ju fint att få lite lägre hyra.

Eller kan det vara så att eventuella ökade vinster bara går till aktieägarna?

"Kan di va´så jävvli´a?" (som de sa i TV-programmet Helt apropå för 25-30 år sedan)

Jo, det kan di säkert!

Dessutom skickade de nyligen ut ett erbjudande om att få en standardhöjning på lägenheterna. Man kunde få en såndär flaschig modern spis där hällen är på ett ställe och ugnen på ett annat. Tvättmaskin och diskmaskin fanns också det som tillval mot en "smärre avgiftsökning". Men nu fick jag veta att två av de andra tre som har likadana lägenheter som jag fått sina vitvaror uybytta utan att betala något. Så jag ska gå dit till veckan och försöka få loss ny kyl och frys samt en modernare spis. Jag misstänker att Archimedes hade ett finger med i spelet då min nuvarande spis byggdes. Kanske kan jag få den utbytt mot en med motsvarande standard med dagens mått. Gärna glas- eller keramikhäll och ännu mer gärna en varmluftsugn så jag kan torka svamp fort och enkelt.

Egen tvättmaskin behövs inte och ryms inte heller. Såvida man inte byter badkaret mot en duschkabin. Nej, det blir trångt ändå för mitt badrum är knappa 2*2 meter.

Men en diskmaskin skulle jag kanske kunna tänka mig att sslanta upp några tior i högre hyra för. Jag kan ju erbjuda mig att efterskänka min del i vinsten på värmen i lägenheter och bilar...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards