Alla inlägg den 17 december 2016

Av Göran - 17 december 2016 08:02

Ännu en frivecka går mot sitt slut även om både idag och imorgon återstår. Den blev ganska sönderhackad den här gången eftersom jag deks varit inne på ett par möten men även gjort en av de så förhatliga utfyllnadsdagarna vi är skyldiga att jobba varje år. Vår undertid är skyhögt större än de ynka 16 timmar per åår företaget har rätt att kommendera oss till arbete i form av utbildningar eller temadagar av olika slag. Så egentligen borde man väl inte gnälla. Men jag tror att vem som helst fattar att det tar emot att stiga upp och åka till jobbet med vetskapen att dagen inte renderar en enda krona i inkomst.

Men nu är det gjort och min kompetens som förare av sidolastaren är uppdaterad för de närmsta fem åren. Det är ju så med truckar och specialfordon att kunskapen ska uppgraderas vart femte år.

Måndag morgon är måndag morgon även för mig nästa vecka. Jobbar måndag och tisdag i ordinarie arbete. Sedan är det skyddskommitté (årets sista) på onsdag så jag slipper därmed nattskiftet. Även torsdagens nattskift får de klara utan mig för på fredagen är jag utlånad till portvakten.

Det blir en sån där dag då ens krafter går åt til att få tiden att gå. Jag har varit där rätt många gånger förr sista dagen i julveckan eller mellandagarna efter jul men före nyår. Allt går på sparlåga och många av de som jobbar i kontorshuset är lediga. Kort sagt jag kommer inte att slita hårt dessa dagar.

Sen... ska jag ordna julafton för tre av barnen (dotra i Sthlm jobbar under julen i år). Deras mamma får också komma eftersom jag tycker det vore elakt att låta henne sitta ensam på julafton. Även min tama husmekaniker är inbjuden på julbord här hos mig så vi blir väl sex personer.

Och fast jag vet att det blir mycket jobb med det både före, under och efter så ser jag ändå fram emot det. Det är många år sedan vi började krympa ner julbordet. Nån gång i början av 80-talet beslutade vi att ta bort både ltfisken och risgrynsgröten. Alla tyckte att det räckte bra med sill, skinka och de tdär andra. Prinskorv, köttbullar och Janssons frestelse ville nästan alla ha så det serveras också. Och man blir ju mer än mätt ändå.

Den som sen absolut vill ha lutfisk (som jag aldig förstått mig på) eller gröt kan ju äta det någan annan dag under helgerna eller i mellandagarna. Kötbullarna ska jag rulla och steka imorgon och skinkan griljerar jag på fredag kväll då jag kommer hem från jobbet. Idag ska jag göra min hemlagade senap - ett måste till skinkan.

Annars... så väntar jag på det där samtalet från Telia att mitt abbonnemang är på väg att gå ut. Sen får de lura på mig en ny telefon. Det är dags eftersom jag har lyckats spräcka skärmen på min aj-fån. Än så länge funkar den men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer in smuts eller fukt och släcker den för gott.

Och Timrå vann äntligen en match igen igår kväll. Jag bänkade mig här framför datorn strax före kl. 19 med minimala förhoppningar. Fyra raka förluster, tre nyckelspelare skadade plus att de som burit laget under hösten, juniorerna Dahlén, Pettersson och Lööke åkt till Kanada för att spela junior-VM. 

Men till min glädje fick jag se mina hjältar ta sig samman på ett väldigt bra sätt och besegra masarna från Mora.

Därmed börjar det bli dags att fixa nån sorts frukost och sedan gå ut på en liten morgonpromenad. Sedan ska jag åka till Willys eller ICA Maxi och handla mig nåt gott till midddag. Får väl passa på att äta nåt som sonen inte gillar när nu han inte är hemma utan i Fjollträsk för att gå på sitt favvoband Kents sista konserter. Han blåvägrar att äta t.ex blodpudding men det är jag inte alls sugen på. Bruna bönor äter han inte heller så det kanske det blir. Inte ställer jag mig och lagar dem själv men att köpa en sån där plastkorv från Bob funkar ju det med. Och så några skivor rimmat fläsk och/eller en bra falukorv så är ju saken klar.

Kom precis på att jag tror att jag har hört att just bruna bönor förr var en given rätt på julbordet. Och tänker genast; Hur orkade de? Jag har tagit bort lutfisk och gröt och vissa år har även revbensspjällen fått stiga av julbordet.

Stressveckan! Jamen, det är väl ett bra namn på den vecka som börjar på måndag? Sista veckan före påsk kallas ju stilla veckan men eftersom den här är raka motsatsen för de flesta så blir det stressveckan.

Men försök ändå att ta det så lugnt ni kan, kära ordbrukare i Flen, Lomma, Ödeshög och Vuollerim!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards