Alla inlägg den 24 november 2018

Av Göran - 24 november 2018 11:05

November förnekar sig minsann inte! Gråmulet och ruggigt ute men inne finns det hopp ändå. Jag kokade fläskläggen igår och lade ärtorna i blöt över natten så nu puttrar stora grytan på spisen med ärtsoppa för att i någon mån trösta oss i höstmörkret. Längesedan jag gjorde det så det är verkligen dags. Och det är ju inte svårt heller även om det tar tid. 

Soppan ska sedan njutas framför TV;n och Timrå-Rögle i rutan. Unnar mig nog en ostmacka också och lite skånsk senap.

Min mormor ler kanske i sin himmel när hon ser att jag för hennes recept vidare till nästa generation. Kanske har jag lagt ut det här förr eller kanske inte. Spelar ingen roll för jag bjuder på det igen i vilket fall som helst.


Du behöver...

C:a 1½ kg rimmad fläsklägg med ben

1 kg gula ärtor

Vatten

1 stor gul lök (skuren i fyra klyftor)

1 stor gul lök (hackad)

10 korn kryddpeppar

3 lagerblad

1-2 morötter

1 buljongtärning

Salt, vitpeppar, timjan och/eller mejram efter behag


Blötlägg ärtorna i rikligt med kallt vatten i minst 12 timmar. Skölj dem noga under kranen då du slår bort vattnet och plocka bort missfärgade ärtor.

Koka fläskläggen c:a 1 timme per kilo vikt tillsammans med morötterna, den klyftade löken, kryddpepparn och lagerbladen. Ev. längre koktid - den ska släppa lätt från benet.

Lyft upp fläsket och sila av kokspadet men häll inte bort det. Mät upp spadet och slå det över de sköljda ärtorna. Soppan ska ha 3 liter vätska så fyll på med vanligt vatten om kokspadet inte räcker. Lägg ned buljongtärningen, den hackade löken och lägg sedan ner benen. Låt dem koka med tills soppan är klar. Tärna under tiden fläsket.

Soppan ska koka i minst en timme men smaka gärna av så alla ärtorna är mjuka. Lyft ur benet och lägg i det tärnade fläsket. Smaka av med salt och peppar samt timjan och/eller mejram. Låt sedan soppan puttra i några minuter till innan du serverar.

Smaken är olika förstås men jag har aldrig ätit en bättre ärtsoppa.

Och Timrå möter, som sagt, Rögle hemma i eftermiddag. Mina rödvita hjältar har haft det lite tungt ett tag så jag hoppas verkligen att de kan studsa tillbaka idag. Särskilt Rögle är ett av de lag jag tror vi kan få kriga med om platserna i tabelllens nedre del i vinter. Extra viktigt att vinna mot de lagen även om varje poäng räknas.

Men jag var ju, för all del, beredd på att vi skulle få slåss på nedre halvan av tabellen, nykomlingar som vi är. Tycker ändå att man gjort det ganska bra så här långt. Det är inte många gånger vi blivit utspelade utan även vid förlusterna har vi oftast varit med i matchen ända till slutsignalen.

Jag tror t.o.m att jag ska ta mitt gamla knep till hedsers för att hjälpa laget. För x antal år sedan var det så att om jag eldade i öppna spisen under matcherna så brukade Timrå vinna. Så lita på att det blir en brasa idag!

Och... Ni vet väl att det var för att lättare härda ut i vintermörkret som vår herre gav oss hockeyn! Undrar jjust om han inte hade samma tanke med ärtsoppa...?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards