Direktlänk till inlägg 30 juli 2019

Summering av frivecka de luxe

Av Göran - 30 juli 2019 17:44

Jahapp... då har man alltså förslösat en längre ledighet igen då. Idag är min sista av tio dagar ledigt. Imorgon är det bara att kravla sig ur lakanen och ropa "Äntligen!" när mobilen larmar vid halv fem. Jobbar sen veckan ut och tre veckor till innan jag får nästa sammanhängande frisläng som dock blir lite längre än den här

Imorgon ska jag också ta kontakt med den händige arbetskamrat som lovade åta sig att fixa till min bil så jag törs åka längre än någon kilometer hemifrån. Han jobbar sin sista natt ikväll så ja låter honom sova tills jag har jobbat klart imorgon innan jag ringer. Såvida inte han ringer mig först...

Tvättat har jag gjort idag och i förrgår storstädade jag lägenheten med snabeldrake och golvmopp. Så att samvetet skulle få sitt liksom när jag nu inte har åstadkommit några andra storverk under min ledighet. Men först var det ju alldeles för varmt och igår regnade det. Man öppnar fönster och balkongdörr så det blir korsdrag men inget hjälper när kvicksilvret kokar i termometern. Igår var första dagen på en dryg vecka som jag faktiskt slog av bordsfläkten i mitt sovrum. Men nu är solen tillbaka liksom surret från fläkten. Inte jättevarmt idag dock men det är skönt när inte luften står stilla. Tvättat har jag gjort idag också så nu har jag rena skjortor för en veka eller två igen. De går ju åt när man svettas mycket.

Jobb imorgon, som sagt. Och jag tänker chansa på att Madamen hänger ihop till och från jobbet tills jag får besked från den tilltänkte reparatören. Det ska nog gå bra! Kanske är jag överdrivet försiktig, kanske händer inget på länge även om jag kör bilen varje dag. Men jag vill känna mig säker på det innan jag chansar med andra resor än till jobb och möjligen ICA eller Willys. Igår fick jag privat taxi  till Willys av lilla dotra och handlade hem det viktigaste. Men som nästan alltid kommer man ju på efteråt att jag ju skulle ha köpt det och det och det också. SOm man inte tänkte på varken då man skrev sin minneslista eller medan man handlade. Minnet är väl aldrig så bra som då man just kommit hem efter en shoppingrunda!

Renskav hade jag dock skrivit upp men den var slut i frysdisken. Kronhjortsskav hade de däremot så jag köpte det istället och lagade dagens middag av. Mindes då att jag har en burk konseverade kantareller i frysen sen någon raid genom ÖoB;s hyllor i vintras. Spanade nedtill i kylen och fick se burken som togs fram och öppnades.

Då mindes jag en sak till.

När burken köptes hade de även konserverade murklor på nästan exakt likadana burkar så jag köpte en sådan också. Och det var förstås den jag lyckades få fram nu. Men då misstaget upptäcktes var burken redan öppnad så det fick bli kronhjortsskav med murklor istället för kantareller och det gick bra det med. 

Murklor är ju faktiskt också gott även om jag inte plockar såna själv. Men, utifall jag inte redan skrivit om det så kan jag berätta att om man torkar sandsopp (som ju är väldigt vanligt förekommande) och använder i såser eller stuvningar så smakar de nästan likadant som murklor. Blev bjuden en gång på något kocken kallade "falsk murkelsås" och har lagat det själv också. Den görs på torkad sandsopp. 

Matlåda blev det också så lunchen till imorgon är klar. Det är nog jag också förreste. Klar med dagens blogg. Egentligen var jag väl klar redan innan jag började men jag fick ju en stund att gå medan jag skrev, om inte annat. Om jag sedan har berövat mina ordbrukare på tid ni kunde nyttjat på bättre sätt än att läsa här så är detta helt och hålllet ordbrukarens eget ansvar. Ingen tvingade dig att läsa ända hit.

Om du ändå gjorde det så ska jag trösta dig mer att nu är det över.

För den här gången!

Men jag kommer tillbaka. Jag kommer alltid tillbaka.

Som en bumerang ungefär.

Eller som en ubåt. Jag dyker upp när/där du minst anar det.

Tack för idag!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

1 augusti 2019 07:08

Känner igen mig med bilen. När man vet att något inte funkar som det ska är man gruvsam att ge sig iväg med bilen för man har bara det i tankarna och funderar på att man ska bli stående någonstans. Ja bilar är ett nödvändigt ont och dyra att laga och dyra och tanka. Hoppas att du får den lagad snart.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
wiolettan

wiolettan

2 augusti 2019 10:44

Jag orkade faktiskt hela denna gång. Det var ju ett intressant inlägg om vardagen, bestyr och det som händer medan livet pågår, sådant tycker jag om. Hade det varit sport, vilket det ibland är så kan jag inte lova att jag orkat med hela inlägget. Där var jag väl ärlig?
Hoppas att du får ordning på bilen, det är jobbigt annars, kan jag tänka mig.
Halv fem, ja det är ungefär då min "inre" klocka ringer, fast jag har sagt till att det behövs inte längre, jag kan väl få sova till sju någon dag.
Trevlig helg.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Göran

2 augusti 2019 10:49

Du är en tapper människa som orkade.?ända in i kaklet?!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards