Alla inlägg den 14 juni 2020

Av Göran - 14 juni 2020 20:19

... Och det blev söndag kväll i det lilla men avlånga mellanmjölkens och anslagstavlans land lånt uppe i norr. Dagen har bjudit på kanonväder. Sommar och sol, sjäng Sven-Ingvars i ingressen till TV-programmet Hajk för barn en gång för längesen. Och det är just precis vad vi haft i ett par dagar nu. Och jag ber den Gud jag aldrig trott på att låta detta väder stanna kvar de kommande fem veckorna också. Den som börjar imorgon spelar kanske inte så stor roll men en vecka från nu ligger jag i startgropen för min första riktiga semester på tio år.

Den ska jag försöka att använda till att komma i lite bättre fysisk form. Har börjat så smått med promenader och Tabatapass framför datorn. Om någon av mina kära ordbrukare inte känner till Tabata så rekommenderar jag er att gå in på youtube och söka efter det. Jag har hittat några som passar just mig rätt bra, de kommer från TV4;s Nyhetsmorgon för ett par år sedan. Men alla har ungefär samma upplägg.

Du behöver egentligen bara din egen kropp och möjligen ett liggunderlag för de övningar som görs liggande på golvet. En stol och ett par hantlar eller kettlebells är bra att ha men ett par vattenfyllda pet-flaskor funkar också.

Det går ut på att man gör visa rörelser i 20 sekunder och sedan vilar i tio innan man kör nästa 20-sekunders pass. Efter åtta Tabatas får man vila en minut innan man kör om hela skiten en gång till. Och därefter ytterligare en gång, den tredje och då ska man helt ta i lite extra.

När man bara tittar på ser det inte så jobbigt ut men jag lovar att om du bara är hälften så mycket soffpotatis som jag så är du rejält trött efter att han kört igenom tre gånger åtta övningar ā 20 sekunder styck.

Ungefär femton minuter tar det och jag lovar att det ger snabba resultat om du gör övningarna regelbundet.

Och häng inte upp dig på att instruktören är spänstig och vältränad utan gör passen i din egen takt och efter din egen förmåga och ork. Lycka till!

Sen... vill jag förstås också försöka sprida lite glädje i dessa karantäntider. Ingen ny Jacke Sjödin idag dock utan en riktigt gammal svensk klassiker. Mina damer och herrar, jag ger er RIDÅÖVERHALNINGEN som sketchen egentligen heter. Den är mer än femtio år gammal men lika kul ändå. Och kanske särskilt rolig för oss som är gamla nog att veta vad herrarna pratar om. Det roligaste av allt tycker jag är det faktum att det är "offret" för avhyvlingen, Beppe Wolgers som har skrivit den. Håll till godo!

Beppe minns ju många för hans barnprogram där han låg i en säng med en massa dockor men han gjorde mycket mer än så. För dig som kanske är för ung för att känna till dessa herrar kan jag berätta att den aggressive mannen heter Lars Ekborg och är far till Dan och Anders Ekborg, både etablerade skådespelare idag. Han avled för övrigt i cancer inte så långt efter att denna sketch filmades.

Det där med att "rapa" kom sig av en TV-show som den tidens enda TV-kanal hade sänt lite innan. Den hette något med "Skäggen" och bestod av en samling skäggiga herrar som rapade och fes i TV. Jättekul tyckte kanske några men det blev en rejäl tittarstorm efteråt.

Jag har läst någonstans att vid flera av föreställningarna var det folk som reste sig och gick för de tyckte att det blev så pinsamt att se och höra Beppe bli så utskälld. De fattade kanske inte att det hörde till föreställingen.

Mer än femtio år har gått sedan den gjordes men jag tycker fortfarande att det är ett av de vassaste revynummer jag har sett i hela mitt liv. Vad tycker ni, kära ordbrukare i Väckelsång, Bromölla, Lillpite och Åmotfors?



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards