Direktlänk till inlägg 7 mars 2021

Söndagkvällsfunderingar på Sveriges midja

Av Göran - 7 mars 2021 21:03

Söndag kväll igen. Hur kan timmar, dagar, veckor gå så långsamt när åren går så fort? Så skrev jag på FB för ett tag sen och orden har liksom vuxit i mina ögon sen dess. Jag blir mer och mer nöjd med dem. Och det är inget jag hört eller läst och kopierat från någon annan utan jag har filosoferat fram dem alldeles själv. Det gäller ju att någon gång ibland leva upp till mitt sjävvalda epitet som amatörfilosof!

Den gångna veckan har innehållit två dagskift, ett nattskift samt en dag som vikarie i portvakten. Chefen där ringde i onsdags  och frågade om jag ville så jag tänkte att eftersom de inte vill ge mig några påslag på lönen för alla mina inhopp där så får jag väl själv se till att koste lite extra när de vill ha dit mig. Och särskilt på kort varsel.

Så jag svarade att javisst, för min del är det ok att jobba fredagen där. Men att han fick göra upp med min chef först om att få låna mig och därefter om att ge mig ledigt natten innan med fullt betalt.

Det fick jag och kände mig ganska nöjd. Men efter att beslutet var fattat mindes jag vad avtalet säger om den sortens arbetsbyten. Enligt det skulle jag ha gått till jobbet på torsdag kväll kl. 18 och sedan gått hem när elva timmar återstod tills jag skulle vara på plats i portvakten. På det viset hade jag fått fullt betalt för nattskiftet PLUS övertid i åtta timmar för fredagen. Det ska jag minnas om det blir någon fler gång.

Nu väntar jag bara på att han (portvakternas chef) ska ringa mig imorgon förmiddag och be mig komma in några timmar på dagen imprgon. För det är ju internationella kvinnodagen då och företaget har en tradition att alla kvinnliga anställda bjuds in till firande av den dagen i personalmatsalen. Men kanske ställer man in den traditionen med hänvisning till pandemireglerna, vi får se. Jag vet att man planerar något men det kanske blir annorlunda form på det i år. Tidigare år har jag vikarierat många gånger där just den dagen.

Men fredagen kan också visa sig bli mitt sista vikariat där eftersom företaget bestämt sig för att outsourca portvakten. Securitas ska ta över det jobbet men när vet varken jag eller tjejerna som är ordinarie där.

Inte heller vet de vad de får för jobb då entreprenörerna är utbildade. De erbjuds att flytta över till Securitas men får i så fall inte jobba kvar där de är idag utan hamnar någon annanstans. Annars får de söka de platser som blir lediga inom företaget vilket med största sannolkhet innebär skiftgång för dem. Och så ska man komma ihåg att de en gång hamnade där för att de inte längre orkade med skiftgång. Jag och många med mig tycker att det är rent förjävligt hur man behandlar dem. Särskilt som man är tydlig med att förändringen inte syftar till att spara pengar för det blir inte billigare. Utan det är någon eller några ur företagsledningen som har fått för sig att det inger mer respekt om besökare och kunder möts av uniformerade väktare med ett välkänt vaktbolags logga på skjortan.

Pratar man med kunder, chaufförer och andra besökare som kommer varje vecka eller t.o.m varje dag så vill ju alla ha tjejerna kvar. De är alltså omtyckta och populära bland beökarna men det har visst inte företaget brytt sig om att ta reda på. Bedrövligt!

Farmen rullar vidare och det fanns väl bara en som var glad åt att Erik kom tillbaka. Och inte nog med det - han blev ju storbonde också! Så han och hans kompis Linnea trodde förstås att de skulle styra Farmen tillsammans kommande vecka men där fick de tji. Karin som åkte ut i Tinget fick utse gårdskarl eller gårdsfru åt Erik och jag har svårt att tro att hon väljer Linnea. Kanske tar hon Piano-Philip för att ge honom en frisläng till finalveckan. Om man nu är fredad från att bli kämpe som gårdkarl eller fru. Imorgon kväll vet vi!

Timrå spelade borta ikväll och såg till att behålla chansen att slå Björklövens poängrekord från ifjol genom att bortaslå Västerås med uddamålet. Nu återstår en hemmamatch mot ärkerivalerna Modo på onsdag, Västervik borta på fredag och sist hemmamatch mot AIK på söndag. Men behöver ta full pott i dessa matcher för att knäcka rekordet men egentligen bryr jag mig inte alls om det. Det viktiga är ju det som kommer sedan. Slutspelet om en plats i SHL nästa vinter. Serien är redan vunnen men det är ju inget värt om man inte klarar av att gå upp. Men jag har gott hopp om att det går vägen i år!

Den som lever får se, kära ordbrukare i Vattholma, Ödeshög, Simrishamn och Kaunisvaara. Och se får också jag. Alla de tre matcher jag nämnde för kommande vecka jobbar jag inga nätter. Dagskift onsdag till fredag och sedan sex dagar ledigt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards