Alla inlägg den 26 september 2021

Av Göran - 26 september 2021 18:09














 

Den här bilden har jag lånat från facebook men jag antar att den är allmän egendom. Kom att tänka på den idag när jag var till Willys på andra sidan Sundsvallsbukten och provianterade lite grand. Samtidigt med mig var nämligen två av varandra helt oberoende yngre män (25-30) som båda var där i samma ärende som jag. Men ett tag undrade jag om inte deras mission var att vara i vägen för mig så mycket de kunde. På vägen mot grönsakerna hade den ene fastnat med blicken på mobilskärmen och korgen på hjul lite vårdslös ut i gången så ingen kom förbi, Så jag valde en annan väg till kålhuvudet som ska bli kålpudding endera dagen. Men se där stod en annan skäggprydd man i samma ålder som den förste ungefär och var lika uppslukad av skärmen även han. Jag lyckade lirka mig fram till kålen till slut och gick vidare mot mellanmjölkens hemvist i kylen. Då stod skägg nummer ett där istället med armbågen på skåpluckan och den rullande varukorgen rakt ut från kroppen sa ingen kom varken förbi eller fram till mejerikylen. Tja, tänkte jag, jag kan ju gå och plocka ner de frysvaror jag skrivit upp och komma tillbaka. Men se där stod skägg nr 2 och nu pratade han i sin telefon medan han gestikulerade med sin fria hand. Ganska meningslöst att "prata med händerna" om man inte för ett videosamtal förstås. Men han hade luren vid örat. Jag lyckade dock få åt mig sparrisen och grönsaksblandningen jag hade på listan och återvände tll mjölken. Men tog en kort omväg förbi brödet först med påföljd att mannen från frysdisken nu parkerat där med telefonen i både händer och glasögonen på nästippen.

Tiderna har sannerligen förändrats. Dagligen ser jag hur människor kliver rakt ut i en stadsgata utan att ens titta upp från sin älskade telefon. Nästa finess de borde hitta på är väl en avkännare som märker om de korsar en gata och det kommer en bil. 

Ja, som sagt, tiderna förändras och vi med dem. Det  känns inte jättelänge sen jag kunde irritera mig på framför allt älder damer i mataffären som stött ihop med en bekant och parkerade sina kundvagnar diagonalt mot varandra så ingen hade skuggan av en chans att passera. Men det ser jag inte lika ofta numera. Kanske handlar jag på rymligare affärer eller så har inga gamla människor råd att handla så mycket att de behöver en vagn.

Men de moderna korgarna med hjul och lååånga handtag är ju precis lika effektiva när man vill stänga vägen för sina medkunder. Räckvidden är möjligen obetydligt mindre än kundvagnens.

Annars... så var GIF Sundsvall i Västerås igår för bortamatch mot VSK. Och blev utspelade efter noter. Skottstatistik, hörnstatistik och all statistik som visar vem som är bäst sa att GIF borde förlorat med 3 mål minst. Och så var det också. Det BORDE de ha gjort men vann med 2-1. VSK var bättre i allt. Utom då i det enda som är viktigt - att göra mål. Det enda som verkligen räknas. Statistik är för kommentatorer och andra journalister!

Sen... upptäckte jag ju att nu har tillverkarna av kaffe tagit nästa steg i bondfångeriet. Jag skrev för en tid sen hur ett halvkilo kaffe inte längre var ett halvkilo (åtminstone inte från Gevalia och Löfbergs lilla) utan 450 gram. Nu är det inte ens 450 utan nu blåser de oss på 25 gram till som de inte har sänkt priset för. Smyghöjning kallar jag det. Och gillar det inte alls!

Därmed får det räcka för idag. Har väl plågat er så det räcker nu, känner jag. Men ett tack till dig som orkade läsa ända hit. Du är en tålmodig människa. Men nu är det över. Hav tack! Vi ses...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards