Alla inlägg den 5 november 2014

Av Göran - 5 november 2014 06:39

Jag har hört sägas att eskimåerna har en herrans massa olika ord för det vi kallar snö. Sånt där som har fallit igår kväll och inatt över mina trakter. Visserligen blandat med hederligt gammaldags regn men ändå.

Nu vill jag dock inte på något sätt missunna eskimåerna att ha precis så många ord för snö som de anser sig behöva och vilja ha.

Men nyss slog mig plötsligt tanken att vi egentligen borde ha flera olika ord för "trött".

Jamen, man kan ju vara trött på så många olika sätt. Man kan vara trött i bemärkelsen att man vill lägga sig och sova. Eller trött i kroppen av ansträngningar av olika slag.

Man kan vara trött på sitt arbete, på sina arbetskamrater, på att ständigt vara den som antas ställa upp i alla lägen.

Och så kan man vara nattskifts-trött. Den där säregna tröttheten som infaller en stund efter man kommit hem efter första nattskiftet av två. En känsla som inte liknar någon annan trötthet.

Percis så mår jag just i detta nu. Att gå och lägga mig är inte lönt ännu på åtminstone tjugo minuter. Först måste jag varva ner ett tag. Och det var väl därför som vår herre, i sin outsinliga godhet, gav oss datorer. För den där nedvarvningen som är alldeles nödvändig innan man blir beredd att ge John Blund en chans.

Fast just idag är tröttheten extra tillspetsad av en annan känsla. Nämligen känslan av en förkylning under uppbyggnad. Ni vet sådär när det tar emot lite i halsen när man sväljer och man känner att det är lite svullet bakom näsan. Kände av det först under sista halvtimmen på jobbet och då var det liksom lite för sent att gå hem för att göra karensavdraget mindre itifall det skulle bli värre. Jag tänkte bara att; Nejdå, det går över! Jag kämpar på!

Men för säkerhets skull har jag tagit min patentkur sen jag kom hem. En rå vitlöksklyfta samt en rejäl överdos med C-vitamin samt en kopp örtté. Ont ska med ont fördrivas, sägs det ju!

Ett nattskift till ska genomlidas, alltså, och det är väl endast hög feber som kan hindra mig från att släpa mig till "gruvan" ikväll igen. Det är bara att bita ihop, jag har gjort det mååånga gånger förr!

Inte hade jag nu så mycket att säga men... Jag tvingar ju ingen att läsa heller! Nu börjar gäspningarna göra ont i käkarna och då börjar det bli dags att visa kudden lite ömhet. Sov gott eller jobba snyggt, kära ordbrukare.

Vi ses igen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards