Alla inlägg den 6 november 2014

Av Göran - 6 november 2014 08:32

Nu vet jag varför det heter "smartphone"! Min gamla I-phone 4S är smartare än jag själv, det är bara att erkänna.

Min arbetsgivare anlitar ett externt företag för att ta emot sjukanmälan. Medhelp heter de. Igår kväll då jag precis kommit in i omklädningsrummet för att byta till arbetskläder inför sista nattskiftet ringde en av deras medarbetare och påstod att jag nyss hade ringt dem, vilket jag dock inte hade. Men jodå, hon framhärdade att de hade en registrerad uppringning från mitt mobilnummer. Jag sa som det var att telefonen legat i jackfickan och att jag inte hade använt den på flera timmar och hon nöjde sig med det.

Därefter tog jag på min arbetsmundering och traskade de 1500 metrarna till min arbetsplats i god tid till klockan arton då nattskiftet skulle börja.

MEN... Ungefär två timmar senare kände jag hur jag först svettades ymnigt i pannan och strax efteråt fick jag frossa och frös så jag nästan skakade. Den förkylning jag hade försökt hejda med vitlök och c-vitaminer hade alltså brutit ut på allvar trots att jag känt mig piggare då jag vaknade än morgononen innan. Såklart fick jag kasta in handduken och gå hem redan vid niotiden igår kväll.

Nio timmars karensavdrag på decemberlönen, alltså! Men vad annat var att göra? Man ska inte jobba med feber.

Men hur min telefon kunnat förutse den utvecklingen övergår mitt förstånd. Hur kunde den alldeles själv, fast den var låst, ringa just till Medhelp av alla de nummer jag har i telefonboken?

Så kom jag på svaret - det är förstås därför det heter "smartphone"! Men vem kunde ana att den var SÅÅÅ smart?

Den visste alltså, innan jag själv gjorde det, att jag skulle bli sämre i halsen och få feber.

Och vad kan den mer, månntro? (Jag vill understryka att berättelsen ovan är helt sann)

Kanske den försökte imponera på mig eftersom jag hotat med att byta ut den. Batteriet är så dåligt nu att den inte ens håller från morgon till kväll. En firma i stan byter batteriet för 400 spänn och från början tänkte jag nog nappa på det. Men äldsta dotra har ju nyligen köpt en telefon av nyaste modell och därmed är hennes gamla (som är ett år nyare än min) överflödig för henne och håller strömmen bättre så eventuellt ska jag ta över den.

Hmm... det tål att funderas på!

Mina arbetskamrater ligger väl och snarkar vid detta laget men jag har ju sovit på natten och känner mig redan mycket bättre i förkylningen så jag ska nog ta och uträtta några ärenden innan febern slår till igen.

Ha en underbar torsdag, kära ordbrukare, och ta det lugnt med ärtsoppan i Karlslund, Överhörnäs, Lönsboda och Torpshammar! Vi ses igen! När andan faller på...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards