Alla inlägg den 10 november 2014

Av Göran - 10 november 2014 23:01

Tre inlägg på en och samma dag! Det händer min själ inte varje vecka. Eller månad. Eller ens år...

Jag har nåt vagt minne av att jag skrivit ungefär de orden nån gång för länge sen så antagligen HAR det hänt ändå.

Det var fotbollsgala ikväll. En gala nästan helt utan överraskningar. Lotta Schelin fick sin fjärde diamantboll och Zlatan sin nionde guldboll. 

Jaha... vilka annars? I alla fall när det gäller Zlatan så är han så vansinnigt mycket bättre än de som krigar om andraplatsen bakom honom att jag har svårt att se vem som ska kunna snuva honom på priset de närmaste åren heller.

Lotta står också hon i en klass för sig i lilla fotbollslandet Sverige så även hon lär få fler priser innan hon stoppar dubbskorna i gympapåsen och knyter ihop den för sista gången.

Nu sitter jag och tvingar i mig skållhett té för att försöka blidka monstret som bor i min hals och klär om den invändigt med rasp på nätterna. Milt rogivande kvällsté stod det på paketet så jag tänkte att jag kan "göra två flugor på smällen" och samtidigt som jag lindrar halsontet kanske göra det lite lättare att somna inför morgondagens bravader på truckutbildningen. Jag är annars ingen témänniska, dricker det bara då jag har ont i halsen. Och egentligen kunde jag säkert lika bra dricka bara hett vatten för jag tror att det är just hettan som är viktig.

Så håll en tumme för att Mr Förkylning packar ihop sina grejer och lämnar min kropp när jag ger honom lite att svettas av. Godnatt Sverige - var ni än är!

Av Göran - 10 november 2014 10:23

Tja, eftersom jag nu ändå sitter vid tangentbordet och inte orkar så mycket annat så... börjar jag väl på ännu ett inlägg. Sen får vi väl se om det blir nåt eller om jag refuserar mig själv. För ni ska veta att det händer emellanåt att jag raderar inlägg innan de publiceras. Så... du som vet var nivån brukar ligga i denna blygsamma skriftsamling förstår ju hur uselt det är då jag inte ens själv godkänner min egen text.

Funderar lite över medias fortsatta jakt på SD och deras sjukskrivne partiledare Åkesson. Han har visst "gått in i väggen", har jag förstått. Och är sjukskriven på obestämd tid.

Därför börjar våra största skvallerblaskor att spekulera kring hans eventuella efterträdare. Och på sociala medier ägnar sig diverse kändisar åt att ifrågasätta Åkessons grad av sjukdom.

Du som läser här regelbundet vet att jag inte är någon vän av Åkessons parti eller dess sympatisörer. Men lika fullt hävdar jag med bestämdhet att Jimmie Åkesson också är människa. Med samma rättigheter och skyldigheter som oss alla. Ingen vill bli ifrågasatt om man säger att man är sjuk, inte ens han. Ingen SKA heller ifrågasättas så länge man inte har en dokumenterad historia av att sjukskriva sig för att bara slippa gå till jobbet. Min arbetsgivare, liksom de flesta, brukar reagera då någon har flera sjuktillfällen på kort tid och ytterst kan de kräva läkarintyg från första sjukdagen. Den rätten har inte svenska folket att utkräva av våra folkvalda, vi får helt enkelt lita på att de är sjuka om de säger att de är det.

Expressen spekulerar friskt kring vem som ska efterträda J.Å utifall han inte kommer tillbaka. Men jag kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt, tror knappast att det spelar någon roll vem som leder partiet så länge rasister och främlingsfientliga ser dem som sin väg att stoppa invandringen och helst också kasta ut de utlandsfödda som redan bor här. Egentligen är det märkligt att de tydligen fortsätter växa TROTS att partiledningen är så tydliga med att uttalade rasister kastas ut ur partiet. För det är just människor med såna åsikter som sällar sig till dem.

Kort sagt; Det kryllar av rassar och nynazister i SD TROTS att ledningen offentligt fördömer rasism och fascism.

"Är´n´te kônstut?"

Och ändå tar jag Åkesson liksom litegrann i försvar! Ja, för också han är människa och som sådan lika mycket värd som vem som helst. Inte mer, men inte mindre heller!

Därför bör vi också nöja oss med att han säger att han är sjuk och inte ifrågasätta det.

Jag hoppas alltså att människan Jimmie Åkesson blir frisk snart samtidigt som jag hoppas att hans parti och de åsikter de representerar (fast de säger att de inte gör det) marginaliseras så till den milda grad att de inte ens blir mätbara av SIFO och de andra. För jag vill INTE ha deras Sverige!

De som tror att SD skulle skapa ett annat Sverige har helt rätt. Men de flesta SD-sympatisörer jag har pratat med verkar tro att Åkesson & c:o skulle ta oss tillbaka till sörgårdsidyllernas 60-tal ungefär. Enligt tesen "Det var bättre förr". Men det tror jag inte alls. Utan jag är säker på att med dem vid rodret skulle vårt land bli något som nästan ingen ville att det skulle bli.

Så låt oss hoppas att SD bara är en tillfällig trend som blåser över under pågående mandatperiod. Som vi har glömt om 10-15 år. Som Ny demokrati ungefär. De satt i riksdagen en mandatperiod, finns de ens idag?

Men vad människan Jimmie Åkesson beträffar så önskar jag honom ett snabbt tillfrisknande!

Av Göran - 10 november 2014 07:55

Sista lediga dagen! Efter en ledighet som gått åt till att vara sjuk. Och jag är inte frisk ännu. Jag börjar egentligen jobba först på onsdag men imorgon har företaget kallat till uppfräschning av truckutbildningen. Enligt EU-reglerna ska man göra det minst vart femte år om man kör truck till proffessionen. De har planlagt detta för att utnyttja sin rätt att beordra oss att jobba gratis 16 timmar per år (ett avtal som slöts då de krävde att vi skulle jobba sexskift). Så jag får inte en krona men har samma närvaroplikt som ordinarie arbetstid.

Nu kanske någon invänder att "ingen ska väl behöva jobba gratis!"

Så borde det förstås vara. Men med den skiftgång vi har så är vi inte ens i närheten av den årsarbetstid som lagen ger vår arbetsköpare rätt att kräva. Det handlar om mer än 200 timmar per år i undertid som de bjuder på. Så denna lösning var en kompromiss från båda sidor.

Därför hoppas jag innerligt att denna förb... förkylning då har lämnat min kropp så jag orkar med 3-4 timmar av teoretiska genomgångar och skriftligt prov samt att stå ute och frysa i väntan på min tur att visa upp färdigheterna i att stapla EU-pallar prydligt samt köra genom slalombanan utan att välta de orangea plastkonerna.

Varken vitlök eller C-vitaminer har bitit denna gång så ikväll tror jag att jag ska testa mormors specialkur - att krypa ner i badkaret i så hett vatten jag kan stå ut med utan att sjunga operaarior av smärta. Helst ska det vara lite eucalyptusolja i vattnet också men det har jag inte hemma så det får går ändå. Förhoppningsvis är det värmen och vattenångan som gör susen.

Kanske återfår jag sen också förmågan att sova en hel natt utan att vakna av andningssvårigheter samt av att ansiktet känns stelt av intorkat snor. För det räcker nu! Hör du det, förkylningsjävel?

Hitta nån annan att plåga ett tag för jag har tröttnat på att vara din värdkropp!

Hoppas dock att alla ni, mina kära ordbrukare, är friska som nötväckor. Att ni lever och mår väl i Vittangi, Åkeshov, Mattmar och Törnsfall. Ha en underbar måndag!

(Om det nu finns nåt sånt som underbara måndagar i november... Tveksamt!)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards