Alla inlägg den 15 december 2014

Av Göran - 15 december 2014 10:51

Ja, sen några dagar har jag då och då hört ett väldigt försynt litet ringande. Ingen telefonsignal eller dörrklocka utan det låter som on någon ringer väldigt, väldigt försiktigt på en cykelringklocka. Det tog mig några dagar att utreda varifrån det kom. Var det kanske bara i min egen skalle som ljudet fanns? Eller var det min överintelligenta gamla mobiltelefon som skojade med mig?

Nej, ljudet kommer från datorn, det är jag 100 % säker på nu. Men vad det betyder, om  det nu betyder nåt alls, har jag ingen aning om. Har måhända nån av ordbrukarna knskaperna jag saknar så får ni gärna berätta det för mig.

Jag använder just nu dotterns avlagda laptop och är lika lite expert på den som på vilken dator som helst och den kan ringa till utan att jag för stunden gör något lika väl som medan jag surfar eller bara lägger patiens. Inget syns på skärmen som kan ge nån ledtråd om varför. Bara den där försynta lilla ringsignalen. Och det händer inte hela tiden utan kanske en eller max två gånger per dag.

Kom, för ett ögonblick, att tänka på Tage Danielssons "Sagan om den stora ordransoneringen" som jag nog har omnämnt här någon gång förut. Den finns i boken "Sagor för barn över arton år" (som rekommenderas varmt).

Där tilldelas människorna, eller i alla fall männen, av vår herre ett antal miljoner eller miljarder ord som ska räcka under deras hela livstid. Dock finns en liten varningsklocka som ringer i deras huvuden då de bara har tio ord kvar att säga.

Men hade det varit en sån klocka så hade jag ju aldrig kunnat skriva varken detta eller mina föregående inlägg.

Så jag får väl strunta i den bara tills vidare eftersom jag inte vet vad det är.

Ser fram emot att få höra mer om SD;s partisekreterare Björn Söders funderingar om vem som är svensk och inte. Judar, samer och nu även tornedalingar uteslöt han ju tydligen från resonemanget om vilka som ska kallas svenskar. Undrar hur långt man är beredd att gå i den typen av resonemang för släktforskar vi bara ett par hundra år så är det nog inte så många av oss som kan stoltsera med pursvensk bakgrund utan inblandning från vallonsmeder, sjömän från andra länder, finnar eller norrmän. Men å andra sidan så var ju både Norge och Finland svenskt så sent som för bara lite mer än hundra år sen så då borde de väl vara åtminstone nästan lika bra som svenskar. Eller ska de också kastas ut?

SD vill förvandla Sverige till en jättelik byhåla där man föraktar alla som är födda någon mil bort. Vad behövs det för att de där 13 procenten som röstade på dem ska fatta? Hur många SD-politiker måste fotograferas med hakkorsbindel eller utförande Hitlerhälsning för att människor ska förstå vad de är? Hur många rasistiska uttalanden är deras väljare beredda att överse med? Eller är verkligen så många rasister...

Huga, huga! Dubbel huga!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards