Alla inlägg den 19 december 2014

Av Göran - 19 december 2014 09:55

Sista lediga dagen! Den fjortonde av mina lediga dagar för denna gång. Äntligen har vi fått lite snö. Bara såpass att det är vitt på marken. Men grågrön "skäggstubb" sticker upp från gräsmattorna under det vita.

Men det räcker för mig, jag har inget egentligt behov av snö mer än för att göra vintermörkret lite mindre kompakt.

Dagen ska ägnas åt att inhandla den lax som ska gravas inför julen samt att framåt kvällen blanda salt, socker, vitpeppar och dill och starta själva gravandet. 

Det har blivit mycket politik i bloggen den sista tiden och galla har spytts över rasism och fråmlingshat. En god vän frågade mig igår om jag följer SVT-serien "Blå ögon" vilket jag inte gjort. Men han pratade sig varm om den så jag satte mig för att plocka fram den ur digitalboxens programarkiv. Men där fanns den inte, konstigt nog.

Men på SVT Play hittade jag den och hann igår se de två första avsnitten. Och har du inte sett den så gå in där och gör det. Den är ganska skrämmande och obehaglig och min känsla är att det antagligen blir ännu värre ju längre tiden går. 

Men jag rekommenderar den ändå. Detta för att den är viktig att se! För att på allvar fatta vartåt det här landet är på väg. Det är ju inte precis svårt att lista ut vilka grupper som stått modell för de fiktiva politiska partierna och vad som kan hända om vi inte snart vaknar upp och inser vart det bär. Parallellerna med dages verkligehet är slående och jag häpnar över att inte t.ex SD har gått ut i media och beklagat sig för att de blir påhoppade.

Jag ska försöka hinna se del 3 idag och därefter följa den direkt avsnitten sänds på TV.

Om jag sett något sånt för typ 30 år sen hade jag säkert fortfarande tyckt att den var välgjord och verklighetstrogen men ändå aldrig tagit den på fullt allvar. Men idag känns inget av det jag sett hittills det minsta otroligt utan det känns fullt möjligt att allt kunde vara på riktigt. Så... se den om du inte redan följer den!

För övrigt tillönskar jag mina kära ordbrukare en fräck fredag, en lustig lördag och en skön söndag. För då lär det inte bli så mycket bloggat eftersom jag jobbar.

Och skulle jag inte få lust/tid/ork/inspiration att  skriva på ännu fler dagar så önskar jag er även en God Jul, Happy Christmas, Feliz Navidad, Bon Noel och Hyvvä Joulua i Svenstavik, Los Angeles, Barcelona Marseille och Jyväskylä!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards