Alla inlägg den 22 december 2014

Av Göran - 22 december 2014 07:31

Strålande tider...? Jamen, åtminstone ljusare från och med idag. Inatt, strax efter midnatt inträffade den tidpunkt då nordpolen är som längst bort från solen. Alltså det vi vanliga dödliga brukar kalla vintersolståndet.

Det betyder att från och med idag så blir dagarna åter längre och nätterna (mörkret) kortare.

Inte för att jag brukar märka skillnaden så värst mycket förrän framåt mitten av februari men det känns ändå skönt att veta att det går åt rätt håll nu. Att vi lämnat botten och är på väg uppåt igen.

Idag är dagen mellan dag- och nattskift, ska alltså jobba ikväll, och med julen så nära förestående gäller det att planera väl så man hinner både göra lite nytta och även sova en stund. Jag har tvätt i maskinen men den är klar om en liten stund bara och då den är hängd ska jag fixa lite frukost. Sen tänkte jag hinna en sväng till min kurdiske frisör och få bort lite av hårsvallet som känns alldeles för långt nu.

Därefter blir det Willys eller Maxi för att proviantera inför julfirandet, kanske en sväng till systemet och köpa en liten flaska OP Andersson att avnjuta till sill och Janssons frestelse på onsdag.

Men bara en snaps eller två. Inte mer än så! Mina barn är visserligen stora nu men jag har alltid hållit hårt på att julen är för barnen och då de var riktigt små avstod jag helt från snapsar och annat eftersom jag vet att ungar märker förändringen hos vuxna som alkoholen skapar långt innan den vuxne själv känner något.

Många, många barn har och kommer att få uppleva snorfulla vuxna på jul. Fulla vuxna som endera bråkar, gråter över sin uselhet eller bara är flamsiga och pinsamma i barnens ögon. Och, tyvärr, även en hel del vuxna som blir våldsamma av alkoholen. Därför uppmanar jag alla med barn under 10-12 år att hoppa över snapsar, groggar, starköl och glögg med alkohol. Låt barnen få ha fina julminnen från barndomen när de själva blir stora! Då är också chansen mycket större att de, i sin tur, ger sina barn samma sak.

Kanske skriver jag nåt mer innan jul, kanske inte. Önskat er en god jul har jag ju iofs redan gjort men här är det minsanna inget knussel utan jag kan göra det igen. God Jul, mina kära ordbrukare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards