Alla inlägg den 18 december 2014

Av Göran - 18 december 2014 13:56

Börjar det nu? Eller är det jag som överreagerar? Läste nyss om KD-ledaren Hägglunds utspel om att sänka ersättningsnivåerna för nyanlända flyktingar samt att "migrationspolitiken har misslyckats".

Frågan är nu - är det ett närmande till SD som vi bevittnar? Ett sätt att låta dem komma lite närmare alliansen? Eller är det panik inför extravalet eftersom KD sniffar på fyraprocentsspärren?

Jag har länge undrat vad som skulle ske med allianspartierna i den situation som valet i höstas gav oss. Reinfeldt har ju avgått också annars hade jag nog varit ganska säker på att moderaterna skulle hålla fast vid sin ståndpunkt. Idag är jag inte lika säker eftersom jag inte känner till så mycket om deras nya partiledare. Jag vet dock att det finns ganska många "gammel-moderater" som inte alls är främmande för ett samarbete med SD.

Men det var ju, å andra sidan, det där med "nya" moderaterna som gjorde dem attraktiva för så många nya väljade när Reinfeldt tillträdde som ledare. Nu har man tappat många av de "nya" till S och andra medan vissa mer konservativa har gått till Kristdemokraterna eller t.o.m SD.

Min hemstad har skämt ut sig igen också. Den nya bron som ska bära E4-trafiken förbi staden istället för igenom ska invigas av kungen i eftermiddag. Då var det någon sinnessvag politiker eller tjänsteman som kom på att man ju genast måste flytta den ansamling med husvagnar som är bostad åt ett gäng rumänska tiggare eftersom den syns från bron. Och det trodde man då att kungen kanske skulle må dåligt av.

Men hovet reagerade precis tvärtemot och sa ifrån att HM (Hans Majestät) absolut inte ville att något tiggarläger skulle flyttas. Det tycker jag faktiskt hedrar hovet.

Så mitt i natten kom kontraordern att lägret inte behövde flyttas. Jag skäms över såna ledare.

Vad tiggarna själva beträffar tycker jag ruskigt synd om dem. Nästan dagligen hör jag folk ondgöra sig över dem och säga att de borde kastas ut. Men kanske är det tvärtom nyttigt för oss bortskämda svenskar att få se att det finns en sån misär som det ju faktiskt gör i det Europa vi är en del av. Och genom EU-medlemskapet har godkänt fri in- och utvandring inom.

En del verkar till och med tro att de tigger för att det är bekvämare än att jobba. Då frågar jag: Skulle du själv välja att sitta på marken utanför en affär i tio minusgrader hellre än att städa trappor, sortera post eller hjäpa gamlingar på ett äldreboende. Inte en enda skulle sätta sig där om de hade ett val, det lovar jag.

Det här handlar om människor som är desperata och inte kan försörja sig på annat vis. Jag vill också få bort tiggarna men inte genom förbud eller deportering utan genom att ge dem andra möjligheter än att sitta och be.

Bara häromdagen läste jag om människor i Stockholm som skrattande hade urinerat på sovande tiggare/uteliggare.

Jamen, vad är det med det här landet egentligen? Har vi tappat all vett och sans? Säkert var de där männen rejält berusade men det är ingen ursäkt. Det sägs ju att det är i fyllan som det rätta jaget kommer fram. När man släpper sina spärrar och hämningar.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Om Sveriges väljare gör SD ännu större i extravalet vete väl fan om jag ens vill kallas svensk. Inte för att jag tror att de heller försvarar såna svinerier men de underblåser de åsikter som i någras ögon gör det okej att pissa på en annan människa. Och gränserna för vad som är okej flyttas hela tiden. Det bevisas, inte minst, av Göran Hägglunds uttalande idag!

Frågan är... Hur långt ska det få gå innan hederligt folk sätter ner foten och säger nej? Eller håller vi på att tappa ryggraden helt och hållet i Sverige?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards