Alla inlägg den 29 december 2014

Av Göran - 29 december 2014 12:11

Tänk om... Tänk om man kunde ordna en gigantisk julmiddag för hela området där man bor (förutsatt att man bor så till att det blir mer än 3-4 personer) på julafton. Alla skulle få äta sig mätta och sen kunde alla gå hem till sitt och fira vidare med sina nära och kära medan traktens hemlösa släpptes in och fick äta upp det som var kvar.

Då slapp man köpa hem alldeles för mycket mat (för det får ju inte se snålt ut på faten på julafton) som sedan åker in och ut ur kylskåpet tills man är så trött på den att man kastar den-

Jag har varit tapper när det gäller skinkan och ätit duktigt av den. Gravlaxen också men där är jag ensam om att äta så till och med den börjar så smått att hamna i onåd för mina ögon som nu är trötta på att se julmat.

Som tur är så är jag mindre prestigefylld än många andra när det gäller sånt där. Men mitt kylskåp är ändå fortfarande ganska fullt av saker som jag nästan är säker på aldrig kommer att passera någons läppar och svalg.

Funderar faktiskt på att röja ut redan idag. Jag börjar ju jobba imorgon bitti och går av sista natten först på lördag morgon och matresterna blir ju definitivt inte fräschare innan dess. Inte heller är det sannolikt att sonen äter dem när jag jobbar, det brukar bli makaroner och nåt tillbehör han hittar i frysen (kyckling, korv, köttbullar eller bacon)

Så varför låta det ligga kvar? Varför skjuta upp det oundvikliga?

Tänk så praktiskt det vore att gå nånstans på julafton och äta den där maten man är så trött på när julen är över och sedan säga tack och hej till den.

Därför gjorde jag tacos igår vilket uppskattades av sonen samt dottern med pojkvän. Det brukar vara så att när själva helgen är över längtar man intensivt efter nåt som är långt från julmat. Som tacos, tixempel!

Dotra har ju äntligen fått jobb nu, börjar idag. Men över nyår ska hon åka till fjälls med pojkvännen så henne ser vi nog inte förrän tidigast lördag. Antar att hon, som sist då hon kom hem och vände, känner sitt ansvar för att hålla tvättunnan full och tung så inte hennes stackars far får för lite att göra på sin nästa tvättsejour.

Idag har och ska jag dock bara ta det lugnt. En snabb proviantering ska göras ganska snart men utöver det blir det nog mest dator och TV. Minus sjutton utanför fönstren så vädret inbjuder inte till några utomhusaktiviteter.

Året 2014 går mot sin undergång och på onsdag natt börjar ett nytt. Bättre eller sämre, det får vi väl se. 

Men jag känner på mig att risken är stor att det blir som i den där låten av Eldkvarn; "Pojkar, pojkar, pojkar, här kommer ett hundår till"

Så, kära ordbrukare, ni må vara pojkar, tanter, flickor, gubbar eller nåt annat så... Bered er på ett hundår till!

Givetvis ska dock denna blogg göra sitt bästa för att förgylla det för er så gott den kan, om jag bara får leva och ha hälsan och datorn i behåll. Om vi inte ses mer förrän efter årsskiftet... GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards