Alla inlägg den 21 december 2015

Av Göran - 21 december 2015 21:48

Tänk vad det finns mycket här i världen som man inte förstår sig på! Har jobbat min första dag på en sejour i portvakt, reception och telefonväxel idag och imorse fick jag veta att företaget sedan en tid är drabbat av telefonterror från länder långt bort. Tjejerna som jobbar där ordinarie hade antecknat en massa nummer varifrån det rings stup i ett och inspelade röster pratar på nåt språk jag inte fattar ett ord av. Det verkar alltså vara datorgenererat, det där.

Någon/några har alltså programmerat datorer att ringa upp företag i Sundsvallsområdet (och säkerligen på fler orter och i fler länder än Sverige) till synes till ingen som helst nytta. Det är alltså inte bara min arbetsgivare som råkat ut för detta utan flera större företag i trakten.

För det blev ju min första undran - varför gör man det? Och det enda rimliga svaret är ju att man hoppas tjäna pengar på det. Sånt gör väl ingen om man inte tror att man ska kunna göra sig en hacka.

Och då dyker genast nästa fråga upp - hur kan de tjäna pengar på det?

Svaret på det vet inte jag men om jag får gissa så skulle jag kanske tro att de hoppas att man ska ringa tillbaka och DÅ kanske någon automatik i programmet gör att man via sin teleräkning får betala nån avgift som upphovsmänniskorna sedan lägger beslag på.

Teleoperatören har spårat de nummer som antecknats och de flesta kommer från Indien och Nigeria. Så om man frågar en Sverigedemokrat så misstänker jag att de genast skyller på islam. Och visst finns det gott om muslimer i Indien men är det inte hinduismen som är den stora religionen där? Eller...?

Nigeria är det förstås annat med även om en rätt stor del av deras befolkning är kristna.

Nu tror ju inte jag att fenomenet har något som helst med religion att göra utan är någon modern variant av gammalt bondfångeri.

För mig innebar det i alla fall att en arbetsdag som annars skulle ha förflutit i en behagligt maklig takt gick åt till att svara i telefon c:a 50-75 fler gånger än annars. Det räcker, i och för sig, att klicka på "svara-knappen" så ser jag ju uppringarens nummer på en dataskärm och då dessa nummer kom upp klickade jag bara bort dem. Det som är irriterande är att man aldrig får en lugn stund utan det ringer hela tiden.

Hoppas företagets teleoperatör får bukt med otyget snart annars blir inte mina övertidsdagar mellan jul och nyår så lugna som jag hade räknat med.

Värmebölja råder på mina breddgrader för att vara december. Åtta plusgrader mitt på dagen och nu då klockan passerat 22 är det fortfarande plus två ute. Den lilla snö vi hade är förångad liksom isen som täckte mindre vägar och gångstråk för någon dag sedan. Det ser ut att bli en o-vit jul...

Men det, kära ordbrukare, kan varken jag eller ni göra något åt. Det är bara att "gilla läget"!

Och det får jag förstås göra på mitt tillfälliga jobb också imorgon och på onsdag. Fortsätta att svara i telefonen HELT i onödan en helvetes massa gånger per dag!

Lönedag imorgon och efter jobbet blir det nog inhandling av de livsmedel som jag och mina två parasiterande barn vill ha och behöver. Ha en skön måndagsnatt i slott och koja från Treriksröset till Smygehuk!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards