Direktlänk till inlägg 3 september 2021

Stentroll och regnbågsögat

Av Göran - 3 september 2021 21:06

"Är´n´te kônstut?" Jag menar hur ljuset kan spela en små spratt när man tar bilder med mobilen eller vanliga digitalkameran. Under dagens motionstur i skogarna här ovanför mitt hem stannade jag till då jag såg den här formationen av stenar. "Stentroll" var min första tanke för det såg faktiskt ut som några grå troll som samlats för att diskutera ett eller annat. Så jag försökte mig på att föreviga dem med följande resultat...

 

Ser ni det också? Själv tycker jag inte riktigt att bilden gör min upplevelse på plats full rättvisa och det såg jag redan då jag kollade på den innan vi gick vidare. Så jag valde att ta en till ur en lite annan vinkel. Ingen stor skillad, något eller några steg bara. Och då fick jag följande resultat...

 

Är det måhända "det onda ögat" som trollen ger mig för att jag avbildar dem med såna moderna konstigheter. För de är ju förstås tusentals år gamla och har väl ingen förståelse för moderniteter som telefoner som kan ta bilder.

Håll med om att det är underligt!

Såklart beror det på en ytterst tillfällig brytning av ljuset och jag råkade kanske bara trycka av i exakt rätt ögonblick. Men jag gillar själv den nedre bilden  och det är därför jag ville dela med mig av den. En mer fotokunnig person kan säkert förklara fenomet bättre. Får väl kolla med brorsan som är hängiven hobbyfotograf och en kunnig sådan.

Tror jag döper bilden till "Regnbågsögat".

Annars... har jag egentligen inget intressant att skriva om idag så för ovanlighetens skull ska jag inte låta fingrarna gå på tomgång och producera en massa onödigt skit utan nöja mig såhär och säga trevlig helg på er.

Så... Trevllig helg på er, kära ordbrukare i världens alla skrymslen och vrår! Vi ses!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

4 september 2021 09:50

Nu du börjar du bli precis som jag och se saker som en del andra ser på andra sätt. Så roligt att du också är sådan. Det är bara början jag lovar. Hittade du svamp?

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

4 september 2021 10:09

Brukar inte ha med korgen på motiosrundorna för då håller vi oss ju till de vägar som finns. Men jag ser ju i alla fall svamp nu. För en månad sen fanns inga alls. Men efter regnet kom har det exploderat

 
wiper

wiper

5 september 2021 14:51

Så ser jag på dessa stenar också som troll som har ett möte i skogen. Jag är själv en person som ser saker i allt möjligt. Det är bra för då har man fantasi.

Bild 2 var verkligen magisk och märklig. Det har nog blivit nån brytning som du säger i ljuset men man vet inte allt här i livet. Jag har själv upplevt konstiga saker som jag aldrig kan få nån förklaring till. Det var ett passande namn du döpte bilden till. Du kan ju fixa rätt storlek och rama in den

Ha en fin söndag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

5 september 2021 16:24

Jo det är märkligt att ibland får man med saker på bild fast de inte är synliga för ögat när man tar bilden. Har hänt mig förr men väldigt länge sen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Av Göran - Tisdag 9 april 13:10

"Vi har vår i luften, flickor! Var har ni er?" Det skämtet är så gammalt att det inte ens var nytt i min fars ungdom på 30- och 40-talen. Och kanske är jag lite för snabb med att utropa vår bara för att vi här på Sveriges midja är inne på andra dag...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards