Direktlänk till inlägg 4 september 2022

Snyftare - Del 5

Av Göran - 4 september 2022 10:54

Som jag lovade igår ska jag dela med mig två låtar till. Temat den här gången är barndom och dess vedermödor.

Bakgrund till den första: Vid 13-14 års ålder ungefär hade jag rätt gott om kompisar. Mest killar men även flera tjejkompisar. T.ex systrarna Kerstin och Åsa. Kerstin var ett år äldre än jag och Åsa var född året efter mig. Då och då var vi hemma hos varandra och lyssnade på musik. Ibland bara de och jag och andra gånger var vi fler.

De hade under en period en favoritlåt som alltid lockade fram tårarna på båda två och jag tyckte nog att jag hört den till leda. Men den dök upp i minnet häromdagen och jag beslöt att ta med den här. När jag sökte på nätet fick jag förstås också fram namnet på sångaren. Mig veterligen hade han två hits och jag har inte forskat i vad han gjort sen början av sjuttiotalet. Men de ordbrukare som var med på den tiden kanske minns den svenska versionen av amerikanska "Today I killed a man I didn´t know". (Idag sköt jag ihjäl en okänd man på svenska)

Minns att jag gillade originalet. Man gillade det mesta då som var emot det där Vietnamkriget som man tvivlade på att det någonsin skulle sluta. Men något år senare kom alltså snyftaren som blir dagens första inslag. Hur många därute minns Roger Johnsson och "Snälla pappa, vänta på mig". Undrar om Kerstin och Åsa fortfarande blir tårögda av den...

Såja, nu är den slut. Snyt er nu och torka ögonen! Kommentera gärna om du gillar mitt lilla projekt! Eller on du tycker att det är skit.

Några år efter detta hade jag flyttat från Sundsvall och hade nya kompisar, även där av bägge könen. Lillasysterns till en killkompis spelade ofta en låt om mobbing och rasism. Säkert minns några av er den också. Den om "En spännande dag för Josefine". Om en lten flicka som längtat så länge efter att få börja i skolan men när hon kommer fram visar det sig att de andra barnen inte alls bryr sig om henne p.g.a hennes mörka hy och hår. Och jag tänkte först lägga ut den men ångrade mig även om både mobbing och rasism är frågor som ligger nära mitt hjärta. Den som ev. vill höra den kan ju enkelt hitta den på nätet alldeles själv. 

Det finns ju en annan sorts mobbing också. Den som vissa föräldrar utövar mot sina barn. Om den skrev Björn Afzelius för dryga tjugo år sen och den kan jag nästan garantera att de flesta känner igen. Och även om den kanske inte kan kallas snyftsång så är texten både träffsäker och gripande. Jag vet att det finns folk som faktiskt ändrat sitt sätt mot sina barn efter att ha hört Ikaros med Björn Afzelius. Håll till godo!


"Vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt..." Slutraden där borde alla ta till sig. Det man sår får man också skörda! En av Björns bästa texter även om det finns många, många som är väldigt bra. Det kommer en låt till med honom innan jag avslutar detta tema. Men med det får ni ge er till tåls!

Ha en fantastisk söndag, kära ordbrukare, i slott och koja! Vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards