Direktlänk till inlägg 29 november 2014

Om de stackars fattig-miljonärerna...

Av Göran - 29 november 2014 08:48

Läste nyss i Aftonbladets nätupplaga att i Ragunda kommun, inte sååå långt från mig, har man nu bestämt att de pensionärer som får mat hemskickad från kommunen i fortsättningen får vara utan sylt till sina pannkakor. Vad blir det härnäst? Tar man bort köttbullarna från rätten köttbullar och potatis?

Anledningen är givetvis kostnadsjakt. Kommunens representant säger till AB att det var antingen detta eller en prishöjning. Vad kostar då den lilla syltklick som gamlingarna har fått fram till nu? Kan inte tänka mig att det kan vara sylt för ens en kronas värde. Men... "många bäckar små..." för det blir såklart många syltklickar så kanske att kommunen sparar sådär 40-50 kronor varje torsdag om jag friskar i ordentligt. Mer kan det inte vara.

Funderar aldrig makthavare över konsekvensen av sina beslut? Försöker de någonsin föreställa sig hur tant Asta och farbror Hilmer upplever de där små försämringarna av deras vardag? Tänker poltikerna/tjänstemännen nån gång på hur de själva skulle känna sig om de vore de som drabbas?

Nej, jag tror inte det. För vem skulle kunna leva med sig själv efter att ha fattat såna beslut? De måste ju avskärma sig fullständigt och bara se till kronor och ören.

Har ni tänkt på att det var bland annat till sånt här de där skattepengarna gick. De där tusenlapparna som de rikaste fått i sänkta skatter och arbetsgivaravgifter såg förr till att barn, gamla och sjuka åtminstone hade det någorlunda drägligt. Att det fick hyfsat käk och andra basbehov tillgodosedda. 

Jag tillhör själv den där bortskämda generationen där näringsriktig skolmat sågs som en självklarhet. Vi fick alltid äta oss mätta. Det var aldrig tal om att ransonera antalet köttbullar till exempel. Knäckebröd och riktigt smör var också självklart liksom mjölk till maten i skolan. De läroböcker vi behövde fick vi nya varje läsår och inte behövde vi lämna dem tillbaka heller. Så 60- och 70-talet måste ha varit fruktansvärt betungande för de stackars fattiga aktieägarna och miljonärerna. Tänk bara vilka summor de tvingades pumpa in i den offentliga sektorn. När man kan dra ner på nästan allt och sänka kostnaderna för dessa tärande gamlingar, barn och sjuka och istället subventionera läxhjälp till miljonärernas barn, städning och reparationer av dyra villan på Lidingö etc.

Jag blir så förbannad när jag läser om denna småaktighet som präglar servicesektorn. Jag tycker synd om de som jobbar i den och måste försöka förklara för brukarna att tyvärr har inte kommunen råd med en syltklick till dina pannkakor eller rödbetor till din pölsa. Var glad att du alls får nån mat!

Så nu efterlyser jag ett politskt parti som är beredda att sluta dalta med miljonärerna. Som sätter ner foten och säger att nu får ni förbanne mig börja hjälpa till lite mer. Ta ansvar för våra gemensamma kostnader! Ett parti som garanterar en värdig äldrevård, en skola med tillräcklig peronal och bra läromedel. Så då får väl jag och övriga som arbetar och tjänar hyfsat betala några kronor mer då, det dör vi inte av.

Sen tycker jag att regeringen ska ta in en engångsskatt och skicka alla SD;s medlemmar på en resa där de får se exakt vad flyktingar flyr ifrån. Lite som man gjorde med ett gäng nynazister på 90-talet. Man skickade dem på studiebesök i Auswitch och andra dödsläger och de fick se bilder och höra överlevare berätta om förhållandena därinne. De flesta bytte åsikt efter den resan, om jag minns rätt.

För övrigt kan jag konstatera att jag vann till slut! Över den där förb... förkylningen. Jag är inte helt besvärsfri men ändå såpass att jag känner att jag har besegrat den värsta förkylningen någonsin. 

All den kondition höstens träning gett mig är dock som bortblåst, jag är tillbaka på ruta ett igen. Körde ett väldigt lugnt pass igår och kände väldigt fort att orken är långt ifrån var den var för en månad sedan.

Men det är bara att bita ihop och spotta i nävarna och ta nya tag! Kanske blir det ett pass idag också, vi får se.

Men nu säger min mage att det är dags för frukost så jag får väl avrunda mitt gnäll.

De vördade ordbrukarna tillönskas därmed en härlig lördag i Vuollerim, Öregrund, Lomma och Stora Skedvi! Som en ubåt lär jag dyka upp igen. Förr eller senare...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 november 2014 10:05

Jag läste just i tidningen om pensionärerna i Ragunda och de löjliga sparförslagen. Jo då jag vet att Ragunda går back trots sin höga skatt och återigen skriver du precis det jag skulle vilja säga. Tänk att fortfarande är det så att besparingar alltid drabbar dom fattigaste och dom rikaste blir bara rikare och rikare. Dra in en politiker med lön så kan man använda dom pengarna till pensionärerna istället. Ha en fin helg och hoppas att du får bli alldeles frisk igen.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

29 november 2014 10:37

Ja, jag tycker verkligen att det är dags att vi slutar dalta med överklassen. De har det redan så bra, det är inte synd om dem för att de måste betala skatt. Skatt efter bärkraft är för mig en klok och riktig tanke och det enda rätta. Den som tjänar mer ska betala mer. Det är en skam att det i ett såpass rikt land som Sverige ska behöva hända att människor dör av svält på ett äldreboende för att ingen har tid att se till att de får i sig maten. Till exempel...

 
gun

gun

29 november 2014 14:21

Det är alltid barnen och de äldre som drabbas....
Håller med Skogsnuvan att politikerna kan sänka lönen och när de slutat ska de ha normal lön som alla andra!
Hoppas du får en trevlig första Advent.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards