Alla inlägg den 5 oktober 2018

Av Göran - 5 oktober 2018 23:40

Att jag inte har några högre tankar om USA;s president har knappast undgått de trognaste av mina ordbrukare. Hade onda aningar långt innan han ens blev vald till det ämbete han besitter.

Men föga anade jag då att han, i slutänden, kan bli den som gör mig arbetslös. I april, innevarande år, införde han sanktioner mot sju ryska oligarker. Däribland Oleg Deripaska som äger Rusal. Som i sin tur äger företaget där jag arbetar sedan 42 år tillbaka. Deripaska har backat och släppt sitt monopol men fortfarande ligger sanktionerna fast.

På ren och enkel svenska kan man sammanfatta läget så att om inget avgörande händer kommer min arbetsgivare att tvingas börja stänga ner fabriken redan inom 10 dagar. Detta eftersom vi inte kommer att kunna handla elström på den öppna marknaden och inga banker kommer att befatta sig med oss om inte Trump &c:o häver eller åtminstone lättar lite på sanktionerna.

Vad det skulle innebära för mig har jag inte full koll på ännu. Blir jag permitterad med lön en viss tid först eller blir jag uppsagd direkt?

Det lär ju visa sig med tiden...

Jag har alltid, i alla år, oavsett vilka problem företaget haft att brottas med alltid känt att "det ordnar sig" men den här gången är jag inte lika säker. Om den där tokstollen borta i Washington inte ändrar sig snart kommer inte bara jag utan c:a 450 andra också att bli arbetslösa. Plus minst lika många till hos underleverantörer och entreprenörer. Men varför skulle Trump bry sig om en liten stad på Sveriges midja som han antagligen inte ens vet att den finns?

Eller att tusen människor där förlorar arbete och möjligheten till försörjning...

"Firma fem fingrar" efter de fem höga skorstenarna längs gamla E4 vid stadens södra utfart är sedan årtionden en del av stadsbilden här. Låt vara att den inte bidrar till att försköna staden men den har definitivt, genom åren, bidragit till mångas försörjning. Om ett par veckor kanske den tillhör Sundsvalls historia.

Och allt detta för den där j-a Trump!

Som sagt hade jag onda aningar redan när han valdes men att han så påtagligt skulle komma att påverka mitt liv trodde inte ens jag då.

Absurt egentligen, på flera sätt. De parametrar som annars styr vår vardag är ju priset på aluminium på Londonbörsen (vilket är högt just nu) och dollarkursen, som också är hög. Men lönsamhet är alltså inte allt! Företag kan bli nedläggningshotade p.g.a andra faktorer såsom makt och förskjutning av makt.

Regeringsbildningen här hemma går dessutom lika trögt som jag anade att den skulle göra. Rävspelet är i full gång och just nu är det Moderutterna som håller på att sondera terrängen med övriga riksdagspartier.

Och alla fattar väl att de inte kommer att lyckas om man inte endera biter huvudet av skammen och bjuder in SD eller släpper den så cementerade blockpolitiken. Det beror mycket på hur regeringskåta KD och M är. L och C har varit väldigt tydliga med att de inte kommer att sätta sig i en regering som är beroende av SD och då återstår egentligen bara koalitioner över de gamla blockgränserna. Alltså M+S eller S+C+L och kanske MP.

Nej, det lär dröja lite till innan vi vet vem som blir statsminister de närmaste fyra åren.

Nu tror jag kanske inte att det spelar så stor roll - oavsett vem som styr så är det ju vi, du och jag, som kommer att få stå för fiolerna. Som det alltid har varit. Arbetare och lägre tjänstemän är den stora gruppen, alltså den grupp där det finns de största inkomsterna för stat och kommun.

Behöver jag säga att jag blir glad om USA avsätter Trump???

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards