Alla inlägg den 19 oktober 2018

Av Göran - 19 oktober 2018 17:21

Fjärde lediga dagen. Fast ändå inte. Igår jobbade jag extra i portvakten eftersom tjejerna skulle på kurs för att lära sig den nya telefonväxel som företaget köpt. Så nu försvinner all fast telefoni innanför stängslet mot omvärlden.

Lite märkligt kan jag tycka att våra ryska ägare satsar pengar på sånt när det kan vara så förtvivlat svårt att få loss några kronor till saker som verkligen behövs. Men de vill väl hänga med sin tid, antar jag.

Och därför fick jag alltså gör comeback i portvakt/reception efter ett drygt år utan inhopp. Och mer blir det för jag har, redan nu, lovat att jobba i mellandagarna. Torsdag och fredag mellan jul och nyår ska jag vikariera för bägge ordinarie tjejerna. ALltså jobba 11 timmar båda dagarna. Vilket inte blir på långa vägar så slitsamt som det kanske låtger. Jag har nämligen jobbat de där dagarna förut minst två gånger och vet att det är årets lugnaste dagar. Endast ett litet fåtal transporter som ska släppas in och ut och nästan tyst telefon också. Merparten av företagsledningen brukar ta ut ledigheter dessa dagar precis som deras gelikar å andra företag som ringer och söker dem.

Och innan dess lär väl även jag måsta få mig en utbildning i hur man sköter den nya växeln. Gott med lite extraslantar på januarilönen när man ju vet hur fattigt det brukar vara då.

Idag var jag inte heller helt ledig. Vi var kallade till personalmöte i fyra timmar på undertid. D.v.s gratisarbete. Så jag satt där och halvsov mig genom det på förmiddagen. Lite innan vi slutade fick jag ett sms från en av portvaktstjejerna att jag skulle titta in hos dem innan jag åkte hem. Och när jag kom dit fick jag mig en rejäl överraskning. De hade köpt en jättefin blombukett åt mig som tack för att jag ställer upp och har ställt upp många gånger så att de får möjlighet att gå på kurser och möten när de behöver.

Minns inte att jag någonsin fått blommor av damer förut så det var verkligen en glad överraskning. Dessa "fådda blommor" som Kurt Olsson i TV sa på åttiotalet står nu i min finaste arvegodsvas efter mamma på köksbordet.

Får väl kanske baka en sockerkaka eller nåt att åka dit och bjuda dem på någon dag på nästa frivecka.

Som f.ö börjar om en vecka idag. Måndag moorgon börjar vi jobba och fredag morgon går vi av sista natten.

Nu är det fredagkväll och jag tror att jag ska mysa till med ett gals vin eller två. Kanske blir det en skvätt whisky också innan jag kryper i säng. Det är mer än två veckor sedan sist så det kanske är bäst att smörje upp maskineriet igen så man inte torkar ihop alldeles.

En särdeles mysig fredag och helg tillönskar jag därmed de kära ordbrukarna i Hunnebostrand, Stora Skedvi, Hästveda och Långshyttan.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards