Alla inlägg den 11 oktober 2018

Av Göran - 11 oktober 2018 10:05

Så var man inne på upploppsrakan igen då! Sista lediga dagen av fjorton och jag tror aldrig att jag har latat mig så duktigt som denna ledighet. Och antagligen behövde jag det! De första 8-10 dagarna sov jag som en sten i 9-10 timmar per natt, vilket är mycket för att vara jag. Men från i måndags har jag börjat vakna före sju som jag brukar. Imorse vaknade jag med kramp i ena vaden och lyckades kämpa mig ur sängen vid femtiden för att dricka vatten så krampen släppte.

Då kröp jag tillbaka ner under duntäcket (som tagits till heders igen sen ett par veckor) och lyckades sova ända till 8.

Skönt och välbehövligt! Imorgon och på lördag går reveljen vid halv fem och sedan är det arbete igen. Enligt lokalpressen tyder mycket på att "Trumpen" kan komma att lätta på sanktionerna. Om inte så lär nedstängningen av fabriken påbörjas nästa vecka.

Det tar ungefär en månad att stänga driften på ett sådant sätt att den kan startas igen till någorlunda rimlig kostnad. Skulle vi bara bryta strömmen till ugnarna måste varje enskild ugn byggas ny och startas från grunden vilket kostar ett par miljoner per styck. Och det finns totalt nästan 300 stycken!

Vad som, i så fall, händer med mig och mina olycksbröder och systrar är jag osäker på i nuläget. Jag gissar på att vi först blir permitterade och då går väl den statliga lönegarantin in och betalar oss. Tror jag...

Annars blir vi alla uppsagda och då är det A-kassa som gäller. Och i såna fall får jag väl kasta ut sonen fast han saknar inkomst fortfarande. Sälja det lilla jag äger och försöka hitta en etta med kokvrå där jag klarar hyran.

Det känns lite olustigt även om jag någonstans innerst inne ändå tror att det kommer att ordna sig. Eftersom det alltid gjort det förut genom åren i kritiska lägen. Den där fabriken har ju funnits under hela min livstid och var inte nybyggd ens när jag föddes så dess existens känns nästan som självklar.

Trumps sanktioner drabbar inte försäljningen av våra produkter eftersom vi nästan aldrig exporterar till USA. Men de gör att vi till exempel inte kan köpa elström på den öppna marknaden. Detta eftersom företag och nationer som gör affärer med oss blir straffade av USA om de gör det efter 12/11.

Och som en av landets absolut största elanvändare blir det förstås omöjligt att driva fabriken då.

Men... allt det där ligger bortom min möjlighet att påverka så jag måste försöka att inte tänka på det mer än att hoppas på det bästa men bereda mig på det värsta. Tyvärr missade jag ju två av vinnarna i gårdagens V86-trav så jag fick inga 5,5 miljoner som vinnare med alla rätt fick. Annars hade jag väl kunnat rycka på axlarna idag i vetskapen att jag klarar mig ändå. Två rader med sex rätt gav mig i alla fall 670 kronor på satsade 90 så jag får väl vara nöjd över det.

Och ikväll får vi se om jag får anledning att än en gång denna höst vara nöjd och glad över Timrås resultat. De möter Linköping på bortaplan, repris av premiärmatchen alltså. Då vann LHC så jag hoppas TIK tar revansch ikväll.

Nu ska jag ta mig i kragen och sparka igång dammsugaren en stund. När jag skakade täcket rätt i påslakanet imorse dansade det fram flera feta dammråttor som legat under sängen så nu ska snabeldraken få mat.

Sen ska jag åka iväg och fylla på lite förnödenheter så vi klarar oss under mina arbetsdagar. Samt förstås hitta på lämpöig middagsmat plus förbereda för morgondagen genom att ta fram någon matlåda ur frysen och sno ihop en sallad att äta till lunch på jobbet.

Sköt om er, kära ordbrukare, till nästa gång. Som ingen vet när det blir. Men förr eller senare så....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards