Direktlänk till inlägg 19 juli 2021

Elfel och filmgnäll

Av Göran - 19 juli 2021 09:26

Go´måndagmorgon på er, grevar och baroner och allt annat löst folk, världen över! Ännu en ny vecka startar i sommarmånaden juli med goda förutsättningar för sol- och badsugna. Visserligen inte mer än 16 grader ute ännu men med sol från blå himmel kommer det säkert att öka avsevärt fram på dagen.

Det blir lite låst idag. Måste invänta att vaktmästarna hör av sig efter att jag felanmält lysrorsarmaturen över diskbänken. Den är monterad av hyresvärdens personal för mindre än en månad sedan men sista tiden har det börjat hända en massa konstigheter. I armaturen finns två jordade uttag där jag anslutit kaffebryggare, brödrost och vattenkokare. När man slår på någon av dessa apparater kan det börja flimra i lysröret och ett par gånger har säkringen skjutit bottenplattan och måstat bytas. Märkligast av allt var dock i lördags då både lysröret och uttaget liksom köksfläkten svartnade helt. Jag klev upp på stegen och öppnade luckan till el-centralen (proppskåpet) och DÅ gick allting ingång igen av sig själv. Utan att jag ens rört säkringen. Och igår klättrade jag också upp då allt svartnat. Då skruvade jag ut hållaren för den säkring som enligt el-schemat skulle serva dessa funktioner. Då gick det också igång TROTS att jag tagit ut säkringen (som f.ö var hel). Det fortsatte dock at funka även när jag satt den tillbaka.

Riktiga spök-fel alltså och såna ska man inte ignorera när det gäller elektricitet! Gissar att något är felkopplat sen man bytte armaturen eftersom alla problem haft samband med det.

Annars... så återgår fotbolls-Sverige till vardagslunk igen efter EM-uppehållet. GIF Sundsvall var i Eskilstuna igår och skämde ut sig. Minns knappt när jag senast såg en så dålig insats som den de presterade mot AFK Eskilstuna. GIF var trea i tabellen innan matchen och AFK parkerade på nedre halvan. Men ändå såg det ut som om giffarna var ett gäng bakfulla amatörer som var på planen. Andreas Andersson avr tillbaka i målet efter skadefrånvaro och han såg ganska darrig ut i målet. Ändå var han giffarnas bäste spelare igår.

Nåja, vi får väl hoppas att det var en tillfällig vurpa och att de studsar tillbaka redan på lördag då serieledarna från Landskrona står för motståndet. För åker de till Skåne med samma attityd man visade igår så blir det storstryk.

Såg någonstans i media att någon planerar att göra en fjärde film i serien om Göta Kanal. Jag undrar verkligen hur man kan få en sån idé i huvudet. Redan första uppföljaren till succén med Janne Carlsson, Stig-Osian Eriksson, Magnes Härenstam m.fl var en film för mycket, tyckte jag. Och del tre var rent bedrövligt dålig. Och så plötsligt nu när alla bärande rollinnehavare är döda ska man göra en Göta Kanal 4. Det övergår mitt förstånd lika mycket som planerna på att göra nyinspelning av Saltkråkan. 

Det finns fler exempel på inflation i antal uppföljare i filmens värld. Jönsson-ligan t.ex De två första filmerna gillade jag och de följande så länge Gösta Ekman var med kunde jag också skratta lite åt. Men sedan ersatte de honom med andra och det blev inte på långa vägar lika roligt. Även här gjorde man härom året en nyinspelning med helt andra skådisar. Jag har visserligen bara sett delar av den men det jag såg räcker för att konstatera att det är mycket, mycket sämre än originalet. Och så är det väl med de flesta uppföljare. Bara för att en film blir populår behöver man inte göra nya delar in i oändlighet. Ta Rambo-filmerna där den första (First Blood) gjordes efter romanen med samma namn. Där dör huvudpersonen John Rambo på slutet men ändå lyckade man göra 4-5 Rambofilmer till efteråt.

Nej, hitta på något nytt istället! Åtminstone jag tröttnar ganska fort även på evighetssåpor i TV som sänds år efter år. Och har svårt att förstå att TV-serier som min mormor följde (hon dog 1972) fortfarande spelas in och sänds. Tänker på brittiska Coronation street och Hem till gården. Nu är det väl bara den senare som fortfarande sänds i Sverige men det är bara något år sedan jag såg nånstans att Coronation Street fortfarande existerade.

Ja, ja, vill folk ha det så låt dem få det då, för fridens skull. Personligen tycker jag det är mer spännande med nya idéer och koncept.

Den här veckan ska jag fortsätta att ha semester har jag tänkt. Men nästa måndag planerar jag att anmäla mig som arbetssökande till arbetsförmedlingen. Man vet ju aldrig... "Plötsligt händer det" heter det väl...

Därmed känns det som dags att hitta på nåt annat än att sitta här och skriva oviktigheter som inte gör nån människa lyckligare. Så nu, kära ordbrukare i Höör, Åseda, Molkom och Ytterhogdal kan ni dra en lättnadens suck för nu är det över. För den här gången! Men jag kommer tillbaka. Jag kommer ALLTID tillbaka!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 28 april 07:29


  Nu har jag provsmakat! I somras hittade jag ju ett fabrikat av surströmming som jag aldrig ens sett eller hört talas om. Och än mindre smakat. I den FB-grupp för surströmmingsfantaster som jag är medlem av kom flera vitt skilda recensioner av ...

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards