Alla inlägg den 26 juli 2021

Av Göran - 26 juli 2021 09:04

Tänkte lägga ut några fler av de c:a 150 bilder jag tog igår på det fantastiska bilmuséet i grannstaden i norr. Bland mycket annat fanns det replica av flera kända bilar som den Ford Anglia som flyger i en av filmerna om Harry Potter. För övrigt en likadan bil som den sista min morfar ägde i livet. Dessutom Sylvester Stallones Cheva och Mr Beans "Hundkoja" (Lägg märke till att teddybjörnen också är med, sitter i fåtöljen på taket. Därefter en Lincoln av samma modell som den John F Kenndy åkte i när han sköts till döds i Dallas.

       

En av Fords misslyckade satsningar var Edsel, uppkallad efter en av grundarens söner. Bilen floppade rejält i USA men idag bär den kultstämpeln och kostar dyra pengar att köpa om de är i gott skick

 

Bilen jag hade med igår och kallade den vackraste bil som byggts, Ford Crown Victoria, blev förresten inte heller någon succe. Den var tänkt för kunder i Kalifornien och Florida, de soligaste delstaterna, och hade främre delen av taket i tonat glas. Men eftersom det inte fanns AC i bilarna på den tiden fick ju solen ännu mer yta att lysa in och värma upp kupén i bilen och modellen lades ner ganska fort. Men muséet hade även en kopia av min första bil, om än något år äldre. Framlyktorna är lite mindre på den här bilen men färg och modell för övrigt stämmer.

 

Och även en exakt likadan Volvo som den här har jag ägt.

 

En liten Fulda som man inte ser alltför ofta, en replica av folkvagnen från filmerna om Herbie samt en skämtsam ombyggnad av en gammal husvagn så att den ser ut som en husbil. Det som syns på bilden ser ju ut som fronten på en bil och inne finns förarstol och ratt men inget motorrum och följaktligen ingen motor. Gissar att den byggt som en ploj, en rolig kuriositet att visa upp.

      

Och så några helt random bilder bara för att litegrand visa spännvidden över vad som finns att titta på. Den första känner du nog igen från filmerna om Mr Bean. Den trehjuliga bil som brukar dyka upp när Bean kommer körande och nästan krockar med. Varvid trehjulingen tippar... Nummer 2 är en Standard Vanguard och på nästa bild en Desoto. Den tycker jag ppersonligen är nästan lika snygg som Ford Crown Victoria. Den femte i raden är en sovjetsik diplomatbil som endast utvalda höjdare fick möjlighet att åka i. Och den sista bilden i serien är  en likadan bil som Bonnie & Clyde lär ha använt sig av under sin flykt från lagens långa arm.

           

Har jag fler? Jo, några till. En repris först på den tjusiga Packard (jag todde först att det var en Roll´s Royce) jag visade igår plus en bild bakifrån av samma bil. Den är nästan lika imponerande bakifrån. Under dessa bilder kommer det en Volvo-sugga och en tidig men väldigt fräsch Volvo PV.

       

Jag tror att jag stannar där. Kan ju inte lägga ut alla bilder jag tog. Förhoppningsvis har jag ändå gjort någon eller några så nyfikna att ni tar er dit själva och tittar. Ha en härlig måndag, kära ordbrukare, i Tidaholm, Rödeby, Ammarnäs och Klagstorp. Vi ses!




Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards