Alla inlägg den 22 januari 2022

Av Göran - 22 januari 2022 21:36

Idag har jag fått i mig några välbehövliga doser glädje och skratt. Och alla vet ju att ett gott skratt förlänger livet. Enligt min kära mormor, borta sen snart 50 år, är det så att "Ett gott skratt förlänger käften". Och det är ju också sant.

Första glädjeämnet för dagen kom när jag vaknade imorse. Jag hade åter lyckats sova en hel natt med snarkmaskinens mask kvar över ansiktet. Det har varit lite si och så med det ett tag på sistone. Varför vet jag inte men det märks tydligt för tendenserna att nicka till då jag slår ner ändan här vid datorn eller framför den andra dumburken kommer tillbaka efter nätter då jag rivit av mig masken i sömnen. 

Och inte nog med det. Jag lyckades även sova til nästan halv åtta vilket inte sker så ofta. Mask på eller ej.

Sen var väl förmiddagen rätt lugn. Jag totade ihop ett V75-system som inte heller denna gång gjorde mig till miljonär eller ens vinnare av minsta krona.

Lite efter lunchtid var det så dags att göra sig i ordning för dagens evenemang. I julas berättade exfrun att hon fått två biljetter till Sundsvalls stadsrevy och erbjöd mig att följa med och se den. Jag tackade ja så frampå eftermiddagen åkte jag och plockade upp henne och vi åkte till stadens vackra teater för att bevista föreställningen av "Kulsprutor och skrattsalvor". Orden "kul" och "skratt" anspelar förstås på själva revyn medan "sprutor" och "salvor" lätt får en att associera till pandemin som rört om så i våra liv. Vitsig titel, tycker jag!

     

Så ser den ut, stadens stolta teaterhus. Ut- och invändigt. Och där kom nästa glädjeämne redan när vi lämnade in ytterkäderna. Jag stötte ihop med Anders, grannpojke och lekkamrat från tidigaste barnaåren och hela vägen genom grundskolan. Jag träffade honom visserligen 2003 då vi båda var på 30-årsjubileum efter avslutad skolgång (nionde klassen, alltså). Men förutom det rätt hastiga mötet hade vi inte setts och pratat med varandra sedan 1973  i januari innan jag lämnade staden och flyttade till min pappa i Gimo i norra Uppland. Vi hann byta några ord innan föreställningen och i pausen och efteråt växlade vi telefonnummer med varandra så vi kan ta kontakt igen. Vi får väl se hur det går med det.

Tänk så mycket enklare sånt blivit sedan mobiltelefonins intåg. Man behöver inte jaga rätt på penna och papper längre utan den ena kan säga sitt mobilnummer till den andra som då ringer en signal. Sen är det ju bara för båda att lägga till varandra i telefonlistan. Mycket enkelt och praktiskt!

Revyn då? Jodå, det var inte alls dåligt. För x antal år sedan hade vi ju en lokalrevy här som var berömd i hela revy-Sverige. Under min barndom och uppåt övre tonåren hette revykungen Elis Ågren och var välkänd i staden. När han gick bort togs revyn över av paret Claes och Berit Grebenö som gjorde många succéer under många år och rönte stor respekt i branschen. 

Deras stjärnstatus har de nya förstås en bit kvar innan de når men jag tyckte absolut att de gjorde det bra och det var mycket som var väldigt skoj. Framför allt hade de en deltagare som hade en fantastisk sångröst. En sån där som kan ställa sig upp och sjunga "Stad i ljus" utan att be varken Py Bäckman (som skrev den) eller Tommy Körberg om ursäkt. Och såna finns det nog inte så många i våra lokalrevyer runt om i landet.

Annars skämtades det både om pandemin (förstås), lokala, nationella och även internationella händelser under fjolåret. Under ett sångnummer i andra akten blev det lite mer allvarligt då man valde att genom texten hylla folkkära artister som lämnade oss under 2021. Ewert Ljusberg, Peps Persson m.fl Fint och värdigt.

Enda lilla missräkningen var att föreställningen krockade med dagens Timråmatch. I hemmahallen, NHC Arena mot Växjö. Nästjumbon (13;e plats i SHL-tabellen) mot svenska mästarna från i våras, kunde väl bara sluta på ett sätt? 

Nej tänk att det inte bara kunde det! Tvärtom så fick jag nästa glädjekick då jag efter hemkomsten streamade matchen i efterskott och fick se mitt älskligslag vinna mot SM-guldvinnarna från i våras. Och inte bara vinna, man höll dessutom det egna målet fritt från påhälsning i 60 minuter och vann med klara 3-0.

Egentligen skulle jag ha haft ytterligare ett evenemang att bevista idag. Mina barn gav mig i julklapp två biljetter till Ronny Erikssons föreställning några timmar efter revyn.

Men... på grund av restriktionerna för den där förb... Coronan så är den föreställningen framflyttad till efter sommaren. Planen var annars att jag skulle gå på lokal och äta lite gott mellan revyn och standup-showen.

Men det där rår vi ju inte över. Varken ni eller jag, kära ordbrukare i Vappersta, Ängelholm, Gnarp eller Trosa!

Så det är bara att gilla läget. Får försöka se det som att jag ju nu har nåt att se fram emot istället för att bränna av allt det roliga på samma dag.

Därmed tackar jag vördsamt för visat intresse! Vi ses! Nån gång...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards