Alla inlägg den 2 maj 2009

Av Göran - 2 maj 2009 22:57

TV4 plus visade en av mina absoluta favoritfilmer ikväll - Forrest Gump! Jag tycker att den filmen har ALLT! Den har spänning och dramatik (ex.vis scenerna där han är i Vietnam och krigar), den har romantik i den kärlek huvudpersonen hyser till sin barndoms kärlek Jenny och den har framför allt massor av humor.

Undrar hur man kom på tanken att skriva om den halvimbecille Forrest som utan egen förskyllan hela tiden hamnar i diverse historiska händelser och bl.a skakar hand med 3 presidenter (fotomontaget är helt outstanding) och lyckas i det mesta utom i kärleken. Även om de på amerikanskt manér "får varandra" för en kort tid på slutet när Jenny redan är döende.

Tom Hanks makalösa skådespel är förstås en viktig del. Han sitter på en bänk vid en busshållplats och berättar för vem som orkar lyssna sitt livs egendomliga historia. Lyssnarna avlöser varandra men Hanks (Forrest Gump) sitter kvar och berättar lugnt och sakligt hur det egentligen gick till när han blev krigshjälte, skapade ett jätteföretag med sin räktrålare och blev världsmästare i pingis.

Visst, filmen är typiskt amerikansk! Skildrar "den amerikanska drömmen" där vem som helst kan lyckas bara han/hon har lite "jävlaranamma". Jag brukar inte orka med sån där patriotisk skit men denna film är undantaget som bekräftar regeln. Många scener är redan odödliga och för varje gång jag ser den upptäcker jag nya grejer värda att minnas.

Om jag skulle göra en lista över favvofilmer hamnar nog denna på första plats. Och efter den kommer....


* Kellys hjältar (Clint Eastwood, Telly Savalas m.fl)

* Rainman (Dustin Hoffman, Tom Cruise)

* Den nakna pistolen (Första filmen med Leslie Nielsen, George Kennedy m.fl)

* Crocodile Dundee (även här första filmen med Paul Hogan, Linda Kozlowski)


Min filmsmak är alltså ganska enkel - tror knappast att Svenska Akademien skulle hålla med om nåt av mina val men så tycker jag!

Av Göran - 2 maj 2009 17:47

... sågs vi så igen. Nu har jag återknutit kontakten med en av mina gamla barndomsvänner. Janne occh jag sågs över en kopp kaffe idag på ett jättemysigt ställe i det s.k 1891-huset. Vet inte vad det heter med det ligger på en innergård mellan gamla stenhus och längst upp har man lagt på en gkaskupol så att inte regn och snö kan komma in. Det tog oss bara några minuter innan samtalet blev sådär otvunget och lättsamt som jag vill att det ska vara och tiden rusade iväg med en väldig fart. Båda väckte minnen till liv hos varandra och jag tror båda var lite gladare efteråt än innan.

Roligast hade det varit om vår gemensamme vän Roger kunnat vara med men han gick tyvärr bort endast 43 år gammal i en stroke för 8 år sen. Men vi pratade en hel del om honom och var överens om att himlen (eller var man nu hamnar) blev en snäll och fin kille rikare när han kom dit.

Sen hem och laga snabb middag - skära sallad och steka laxfiléer (Tack, snälla ICA Maxi för priset 19:90 för fyra filéer!) Oroade mig lite att det låga priset skulle märkas på kvaliteten men fisken formligen smälte på tungan. Underbart!

Om en stund ska jag ut och olja in uteplatsen så imorgon ska utemöblerna ställa på plats. Tänk att våren kom i år också... Det kan vara svårt att riktigt tro det en tisdagmorgon i februari när kvicksilvret krupit neråt 20-30 grader under nollan! Men nu är den alltså här, lika välkommen som alltid!

Trevlig lördagkväll på er, svenska folk!

Av Göran - 2 maj 2009 11:16

En kommentator till gårdagens inlägg tyckte jag var rolig som kallade mina aktiviteter igår för att arbeta. Jag säger bara... Den som nån gång vaxat och polerat en gammal SAAB 9000 för hand förstår varför jag använde det ordet. Kan säga att jag var duktigt trött i båda armarna efteråt.

Annars brukar jag definiera ordet arbete lite annorlunda. På jobbet händer det att nån arbetskamrat klagar över att man måste göra nåt som inte är roligt. Då brukar jag säga att vi inte är där för att ha roligt utan för att göra ett jobb. "Roligt" betalar man för- om man däremot får betalt så är det arbete. Så enligt den tesen hade jag alltså roligt igår för varken vax eller polertrassel var gratis och ingen betalade mig för det! Nästa gång får jag väl uttrycka det på annat sätt kanske. Skriva att jag roat mig med att klippa gräs, hänga tvätt, byta motorolja, skura golven, tapetsera ett rum eller vad jag nu förlustat mig med.

Men det är faktiskt så att jag blir glad åt ALLA kommentarer här, även om man kanske skulle säga att det jag skriver är skit (vilket är sant också ibland). För om nån bryr sig tillräckligt för att skriva en kommentar så har jag väl på nåt vis lyckats beröra, få nån annan att tänka till!

Nu ska jag gå ut i vårsolen och bjuda upp lövräfsan till dans på gräsmattan bakom huset. Sen ska här grillas lax innan jag sticker in till stan för att ta en fika med "gubbupplagan" av lille Janne som jag hade så kul med i mitten av 60-talet och fram till början av 70-talet.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards