Alla inlägg den 27 oktober 2014

Av Göran - 27 oktober 2014 08:24

Måndag. Denna så bespottade och nedsablade dag. Vad är det för fel på måndagar? Måndagen är väl inte sämre än andra dagar? Jodå, jag fattar att för en majoritet av människorna så är det dagen då helgen tar slut och man har en fem dagars arbetsvecka framför sig.

Men för en skiftarbetare finns varken måndagar eller helger, bara arbetsdagar och lediga dagar. Min "måndag" infaller på söndag, alltså är det helg nästan hela resten av denna vecka.

Tidsomställningen lär ta några dagar eller veckor för mig, det märkte jag imorse då jag vaknade en kvart över sex som jag brukar. Fast... fr.o.m igår är ju klockan fem när den är sex. Men det har inte min kropp fattat ännu.

Jag försökte vända mig och somna om men det lät sig icke göras så jag både gav och steg upp och fixade morgonkaffe istället. 

Numera har jag även ätit min frukost som följde ett tips jag fick igår av en annan bloggare som skriver om LCHF. Jag gjorde äggröra på 3 ägg (normalt sett räcker det med två men de ägg jag har hemma just nu är så förtvivlat små), en skvätt grädde, gräslök, salt och peppar samt riven parmesan. När anrättningen var färdig skar jag med osthyveln en skiva smör som lades ovanpå och fick smälta. Mycket gott, särskilt osten gav en annan touch åt äggröran.

Hur dagen ska fördrivas har jag inte riktigt bestämt ännu men en livsmedelsbutik måste uppsökas för påfyllning av vissa förnödenheter. Och eftersom vi vilade igår lutar det starkt åt att det blir ett pass på gymmet också.

Jag måste berömma TV4 litegrann också. Då och då kläcker de faktiskt idéer som blir riktigt bra TV. Jag talar just nu om "I huvudet på Gunde Svan" som jag såg igår kväll. Vem kunde undgå att bli berörd av kämpen Anders Olssons berättelse om vägen från vårdpaket till OS-vinnare och världsrekordhållare? Jag har sett de tidigare avsnitten också och tänker inte missa de som återstår.

Ikväll blir det också soffsittning och TV för då visas GIF Sundsvalls bortamatch i superettan mot Sirius och om GIF vinner så ska det mycket till för att de inte ska gå upp i allsvenskan. Om dessutom Landskrona skulle förlora sin match är de klara för nedflyttning och har således inget att spela för i sista matchen som spelas här i Sundsvall.

Jag håller alltså tummarna för att vi åter ska få allsvensk fotboll här på Sveriges midja.

De andra lagsporterna där vi har lag i högsta serien är ju basket och innebandy men såväl Sundsvall Dragons som Granlo BK tycks vara lite på dekis och sladdar i tabellerna. Men jag orkar liksom inte bry mig om varken korgbollen eller innebandyn. Skulle gärna offra både dem och fotbollen med om det gav Timrå IK en plats i SHL som elitserien numera heter. Men som läget nu är så håller jag såklart tummen för giffarna i Uppsala ikväll.

Jag har faktiskt sett allsvensk fotboll där också för länge sen. Det första året jag bodde i Uppland spelade Sirius i högsta serien och jag följde med min svårt fotbollsfanatiske far till "Studenternas" som arenan heter för att se Sirius få stryk av den tidens stormakt i svensk fotboll, Åtvidaberg. Ja, just det, det klassiska "Åtvid" med såväl Roland Sandberg, Conny Torstensson som Benno Magnusson. Ralf Edström hade dock flyttat till Holland så honom fick jag inte se live då. Har för mig att ÅFF vann med 3-0.

Det tycker jag vore väldigt trevliga siffror för GIF att vinna med ikväll också. Fast det räcker förstås med 1-0, det viktiga är att ta tre poäng. Gör de det ikväll och sen också mot Landskrona så är saken klar, då vinner de serien och går upp.

Men innan dess ska vi alltså få avnjuta en måndag. Så välkomna denna underskattade dag, kära ordbrukare, och gör den till nåt trevligt på det sätt som passar just dig bäst i Nykroppa, Valsjöbyn, Blomstermåla och Ytterlännäs!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards