Direktlänk till inlägg 24 januari 2021

Slaskig januarisöndag

Av Göran - 24 januari 2021 15:17

Morsning på er, kära ordbrukare i världens alla hörn och skrymslen! Har ni haft en skön helg? Det har väl egentligen jag också. Inte har jag så mycket att klaga på. Jag har tak över huvudet, väggar som hålle fibulvintern ute och mat så jag klarar mig i kyl och frys. Just idag hittade jag en plastform i frysen innehållande Boeuf Bourgignon som jag smojsade ihop för några månades sedan. Den står på upptining nu och jag behöver bara koka ris och värma den franska kalopsen som vissa lite vanvördigt kallar denna burgundiska köttgryta. Sen får det väl visa sig om den är lika god när den varit djupfryst i ett par månader.

Igår unnade jag oss hämtmat i lättjans tecken. Sonen valde förstås pizza men jag beställde en kebabtallrik. Fast utan pommes frites som ju är standardtillbehör på de flesta pizzahak. Men en del av dem ger oss möjligheten att välja som den vi anlitade igår. Jag åt alltså kebabkött med ris istället som ju är lite magrare än pommes.

Började med att ösa på några skedar tacosås på köttstrimlorna och sedan njuta detta med en helt fantastsisk vitlökssås och lite tomat, gurka och rödlök.

Tanken var att det skulle bli rotmos idag men då jag besökte närbutiken i förmiddags hade de inga kålrötter. Så den njutningen är skjuten på framtiden. En rimmad fläsklägg inhandlades dock eftersom idag var sista dagen man får dem för 29:95 kr/kg. Den är ju, som sagt, rimmad så jag räknar med att den håller sig i kylen till fredag då jag lagar mat på riktigt nästa gång. Jag börjar ju jobba imorgon och när jag gör det får arvingen klara sin egen mathållning eftersom jag företrädesvis äter på jobbet de dagar och nätter när jag arbetar.

Så innan fredag eftermiddag ska jag väl ha lyckats skaffa hem en kålrot, tycker man.

Polarkylan har gett med sig och de senaste dagarna har vi istället fått först snö, sedan hällregn och nu snö igen. Gator och vägar i närområdet är i miserabelt skick så man ger sig inte gärna ut annat än det man måste. Var in till centrum en sväng i förrgår och lyckades ta mig helskinnad i ishalkan från bilen till Optikern och tillbaka. Så nu är nya glasögon beställda. Min arbetsgivare pröjsar ju för synundersökning och skyddsglasögon till jobbet så då passar man på att göra nya privata på samma gång.

I bloggens historiebok ser jag att idag för två år sedan mötte Timrå Mora på bortaplan. Enda skillnade är väl att då spelade bägge lagen i SHL men idag möts de igen i hockeyallsvenskan. För två år sedan slutade det med seger 5-0 för Timrå och så stor vinst vågar jag kanske inte hoppas på. Det räcker att vi vinner för min del!

Ljuset kommer sakta men säkert tillbaka och ju mer det kommer desto mer ökar hoppet om en vår och en sommar. Men ännu ett tag får vi bita ihop och stå ut. Har jag gjort det 63 gånger förut så ska jag väl klara av en gång till också, tycker jag! Ha det gott, kära ordbrukare tills jag drabbar er igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards