Direktlänk till inlägg 26 juni 2021

Härliga fotbolls-EM

Av Göran - 26 juni 2021 19:54

Har suttit och avnjutit Danmarks hjältebetonade insats mot Wales i den första åttondelsfinalen i EM. Skulle inte Sverige lyckas slå Ukraina på tisdag så har vi ändå våra grannar i sydväst att heja på. De gjorde en helt fantastisk insats ikväll mot ett Wales som inte lyckades skapa nästan något alls framåt. Danskarna vann med 4-0 och får nu möta vinnaren i morgondagens match mellan Holland och Tjeckien i kvartsfinalen.

Och detta på dagen 29 år sedan Danmark blev Europamästare vid EM i Sverige 1992.

Fläskgrytan jag skulle laga till middag gjordes i sista stund om till att skiva köttet, banka det tunt och lägga det i grillpannan. Stekte potatis kryddad med dragon och vitlök till det samt en bearnaise som inte var hemgjord den här gången. Riktigt bra blev det!

Men åter till fotbollen. Danmarksmatchen var ett rent och skärt nöje. Vårt grannland spelade mer eller mindre ut Walesarna och blir väldigt intressanta att följa när turneringen går vidare. Tänk bara vilken scenförändring mot deras första match i EM då en dansk spelare föll ihop med hjärtstopp och man fick jobba stenhårt för att rädda hans liv. Den matchen förlorade danskarna sen mot Finland som aldrig tidigare deltagit i ett stort mästerskap.

Många svenskar skulle aldrig heja på ett grannland i ett större mästerskap men det gäller inte mig. Naturligtvis är Sveriges landslag prio ett för mig men det innebär inte att jag inte kan glädjas med våra grannländer.

Idag återstår en match. Italien möter Österrike och allt annat än en italiensk promenadseger vore väl en sensation.

Har en knapp timme på mig att ladda upp inför nästa match och det ska jag göra nu.

Men först måste jag berömma en annan person som jag tycker gör ett jävla bra jobb. TV4 och C-mores expertkommentator Hanna Marklund. Kunnig och påläst och med massor av insidekunskap från sin egen karriär som landslagsspelare. Att hon sen pratar en dialekt som skvallrar om härkomst från Västerbotten blir en skön motvikt till alla skåningar och andra sörlänningar som skorrat i TV och radio under hela mitt liv. Mer sällan har vi hört dialekter från landets nodrligare delar så det är också uppfriskande.

Så kör på, Hanna! Du är jättebra på det du gör!.

Därmed avrundar vi den här lilla fotbollskrönikan. Ha det gott, kära ordbrukare så hörs vi igen när andan faller på.

 
 
Ingen bild

jammar

26 juni 2021 20:47

Ja.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 juni 2021 09:15

Den maten lät riktigt god. Här har Kinabror kommit hem så det blir lite mer ordentligt med maten och snart kommer Sonen med fjälla hem och då blir det till att äta en massa god grillat för han är en hejare på att grilla. Jag är inte det.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 12 maj 06:08

Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...

Av Göran - Lördag 11 maj 11:18

Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det  TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...

Av Göran - Onsdag 8 maj 10:20

"Alla klagar på vädret men ingen gör nåt åt det!" Nej, hur skulle vi kunna det? Men klaga kan vi ovh klaga har vi (jag) rätt att göra idag. Maj månad är åtta dagar gammal och utanför fönstren yr det snö i luften.  SNÖÖÖ!!! I MAJ??? Ska det VARA s...

Av Göran - Lördag 4 maj 20:06


Bortrest i några dagar och fick möta våren i sin prydno nere i Södemanland. Men sen jag kom hem till Sveriges midja har det hänt massor här också när det gäller utveckling av ny årstid. Efter två dagar med strålande sol fråb klarblå himmel och förs...

Av Göran - Fredag 3 maj 06:46

Godmorgon på er, kära ordbrukare! Jag har varit på resande fot i några dagar. Kom hem igår eftermiddag efter två dagars besök i Julita i Sörmland. Där bor min storebror, sen några år tillbaka, i ett s.k generationsboende med en av sina döttrar och he...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards