Direktlänk till inlägg 13 augusti 2021

En portion värdelöst vetande

Av Göran - 13 augusti 2021 10:35

Tänk vad man kan få se när man är ute i skog och mark. En sån här liten krabat kom krypande på väggtimret i den lilla grillstuga där jag brukar pausa och hämta andan lite inför den sista halvkilometern. Så liten var det ju förresten inte heller. 8-9 cm lång och med en diameter av c:a 1½ cm. Orange och svart. Jag hade ingen aning om vad det var men sonen googlade fram att det var en träfjärilslarv. Vi hann aldrig ta en bild innan den kröp in i väggen och gömrde sig så bilden är lånad från Google.

 

Ganska grann att se på, eller hur? Sonen berättade också att de här befinner sig på larvstadiet i fyra år. Sedan förpuppar den sig med hjälp av tuggat trä från trädet eller virrket den bor i och kläcks som träfjäril året därpå. En av våra kanske mer oansenliga fjärilar om man jämför med hur den ser ut som larv.

 

Inte precis någon skönhet alltså. Och vilket liv den föds till sen. Dess liv som fjäril blir kort för den kan nämligen inte äta. Dess enda uppgift är att föröka sig och lämna nya svart-orangea larver efter sig innan den svälter ihjäl. Hur tänkte vår herre där? Bara sex och inget käk. Visst kan det väl vara fint med intima stunder men nog vill man ha lite mat dessemellan också.

Sådärja, då har jag delat med mig av ännu ett stycke värdelöst vetande. Jag har ganska gott om sånt på vissa områden och det fylls hela tiden på när jag ser på frågesportprogram eller spelar Quiz Planet på "fejsbook". Eller Quizkampen på min "aj-fån".

Vi är framme vid fredag och jag ska väl snart ut och röra på mig igen. Det tar fortfarande emot fast jag varit så "duktig" och gått nästan varje dag i en dryg veckas tid. Konditionen är under all kritik men jag måste ju tjura på och fortsätta om jag ska få resultat nån gång. Terrängen häromkring är ju väldigt kuperad så det finns inga lätta spår att gå som tur är. För då hade jag kanske frestats att välja dem för att slippa uppförsbackarna.

Annars... så har hockeysäsongen startat också. Parallelt med fotboll och annan sommaridrott. Timrå spelade sin första träningsmatch i förrgår och till min stora förvåning sände CMore matchen. Inte var det nu så mycket att se. Flera av de nya spelarna som förväntas ha ledande roller saknades av olika orsaker. Men de lyckades ändå besegra Brynäs i Tierps ishall där man valt att spela. Och det är ju faktiskt inte ens en månad kvar innan serien drar igång på riktigt med bortamatch för mitt kära Timrå IK mot Oskarshamn. Laget som skickade oss tillbaka ner i allsvemskan efter förra besöket i SHL. Så den matchen hoppas jag verkligen att vi kan ta revansch på smålänningarna.

Därmed får jag väl önska mina kära ordbrukare en fortsatt fin fredag och en trevlig helg i Lenhovda, Marstrand, Stora Skedvi och Flurkmark. Ha det så ses vi igen. När andan faller på...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

14 augusti 2021 09:11

Jag har lyckats reta upp en del på facebook med att klaga på att det är sport på så många kanaler. Sport sport sport. Varför kan man inte ha det på en enda kanal och jag kan ju inte höra på fyran på radion heller för den eviga sporten och så på varenda nyhetskanal så är det bara repriser på det man redan sett hela tiden bara sport och när sporten tar slut en stund så är det berättelser om gammal sport. Fy vad jag blir less. Varför inte ha en sportkanal där dom som vill kan glo hela tiden? Nu har jag väl retat upp dig också för jag förstår att du är en inbiten sporttittare.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

14 augusti 2021 09:16

Haha! Inte retar du upp mig. Jag förstår hur du känner även om jag gärna tittar själv. Du får trösta dig med att OS är över för den här gången.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards