Direktlänk till inlägg 11 januari 2021

Snön faller...

Av Göran - 11 januari 2021 22:15

Tänkte först inleda med några spirituella ord men jag säger istället som Clas Eriksson i TV-serien En himla många porgram... "Jag tror att vi tar en sång istället!"

Herr Lundell är förvisso en av mina musikaliska husgudar med lång låtlista på min Spotify men just den här låten (som var en av hans allra första hits i mitten av 70-talet) föll mig inte precis i smaken då den var ny. Men så hittade jag den här live-versionen på Youtube och tyckte att den liksom fick en ny dimension...

Och snön faller ju även i verligheten om än inte på långa vägar så ymnigt som SMHI hotat oss med längs södra Norrlands kustland. Det föll tätt för några timmar sedan men nu är det glest mellan flingorna. Däremot blåser det så att det knakar i knutarna och fönsterrutorna skallrar till då och då. Snöstormen har alltså delat på sig. Först kom snön och nu har vi stormen. Och jag sitter och är tacksam att jag slipper gå ut. Tacksam att jag inte heller måste ut imorgon bitti för att skotta bort den. Det enda är väl att jag måste sopa av bilen om jag ska ut och åka nånting.

Men är det vinter så ska det väl vara snö, invänder kanske någon. Jovisst, men för min personliga del räcker det gott om det är vitt på marken så mörkret inte blir så förbannat mörkt.

Hockeymatchen är över och den slutade nästan som jag ville. Timrå vann borta mot Almtuna men det krävdes övertid så det blev "bara" två  poäng istället för tre. Men det är helt OK. Ny match i övermorgon och sedan ännu en på fredag kväll.

Med vår tidigare skiftgång jobbade vi ju fyra skift och hade sedan minst sex dagar ledigt. Min nyss påbörjade ledighet den här gången är på fem dagar men då räknas även dagen idag som ledig dag. FAST man jobbade de första sex timmarna och sen måste förstöra dagen med att sova några timmar. Inte för många dock för då blir det svårt att somna ikväll när man ska vända dygnet tillbaka. Så första lediga dagen är ju egentligen förstörd. Många kallar den Zombie-dagen för man orkar liksom ingenting och känner sig ofta lite ruggig, trött och smått frusen innan man fått en natts sömn. 

I flödet på FB ser jag att Jimmie Åkesson stöder Donald Trump. Och.... Tja, vem är förvånad? "Kaka söker maka", heter det ju! De ligger väl rätt nära varandra på åsiktsspektrumet. Så titta på hur det blev i USA med Trump vid styrpulpeten innan ni går till valurnorna om 1½ år och röstar på SD. Något liknande är ju vad de vill skapa här med stöd av M och KD. Gud give att jag slipper uppleva det!

Håll er inomhus ni som har samma oväder som vi här på Sveriges midja! Ställ inte till så att hemvärnet måste ut och leta er i snön. Och be en stilla bön att VH (Vår Herre) snart skickar ovädret nån annanstans. Nordpolen till exempel för där bor ju nästan ingen och de som bor närmast är ju vana vid den sortens väder på ett annat sätt än vi!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 januari 2021 09:13

Det har väl kommit en halv meter snö här men inget strömavbrott ännu. Precis som du så behövs det bara lite vitt men nu får dom väl som dom vill dom som tjatat om vinter och snö. Tur att vi inte är i Spanien där dom både har kallt och snö och inte alls är van. Glad att man kan vara inne i alla fall och slipper vara ute på vägarna. Här är oplogat så vi kommer inte ut och det är ingen ide att försöka ens.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

12 januari 2021 09:46

De hotade med typ en halvmeter här men än så länge är det inte mer än kke 1 dm. Men jag häller mig nog inne ändå

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 12 maj 06:08

Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...

Av Göran - Lördag 11 maj 11:18

Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det  TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...

Av Göran - Onsdag 8 maj 10:20

"Alla klagar på vädret men ingen gör nåt åt det!" Nej, hur skulle vi kunna det? Men klaga kan vi ovh klaga har vi (jag) rätt att göra idag. Maj månad är åtta dagar gammal och utanför fönstren yr det snö i luften.  SNÖÖÖ!!! I MAJ??? Ska det VARA s...

Av Göran - Lördag 4 maj 20:06


Bortrest i några dagar och fick möta våren i sin prydno nere i Södemanland. Men sen jag kom hem till Sveriges midja har det hänt massor här också när det gäller utveckling av ny årstid. Efter två dagar med strålande sol fråb klarblå himmel och förs...

Av Göran - Fredag 3 maj 06:46

Godmorgon på er, kära ordbrukare! Jag har varit på resande fot i några dagar. Kom hem igår eftermiddag efter två dagars besök i Julita i Sörmland. Där bor min storebror, sen några år tillbaka, i ett s.k generationsboende med en av sina döttrar och he...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards