Alla inlägg den 22 april 2022

Av Göran - 22 april 2022 11:50

Då och då skriver jag ju här om hur roligt jag tycker det är med bloggens "backspegel". Den där lilla kolumnen märkt "Tidigare år" med andra ord. Just denna dag har även föranlett mig att skriva om ett inlägg jag skrev den här dagen för åtta år sedan och konstaterat att det är ett av de inlägg som jag är mest nöjd med. Så även idag. Därför ska jag än en gång tipsa mina kära ordbrukare  att klicka på "För åtta år sedan" och läsa mina ord om "Den tursamma generationen. Helst hade jag velat lägga ut en repris men man kan inte kopiera texten från bloggarna här och klistra in nån annanstans. Och så ska det kanske vara också.

Den är inspirirerad av text som skrevs av f.d akademiledamoten Peter Englund. Men originalet hittar jag inte längre men vill ändå hänvisa och tala om varifrån inspirationen kom. Och jag har ju inte heller snott hans text rakt av utan gjort min egen version av den. Och den känns nästan än mer aktuell idag. Eller vad tycker du, kära ordbrukare?



Av Göran - 22 april 2022 10:08

Vår blir det allt mer nu. Snöfritt överallt utom kanske skuggiga platser i skogen. Där har jag dock inte varit och sett efter själv ännu. Fast det måste nog bli av rätt snart. Längtar faktiskt lite efter att få ströva omkring bland vindens sus i träden, vårens dofter och det rogivande fågelkvittret. Dessutom har jag sett fyra "raggarbilar" och tre motorcyklar som deras ägare pkockat fram ur deras vinteriden. Och när jag härom dagen åkte till Birsta för lite shopping såg jag ett dike bredvid motorvägen som var knallgult av tussilago.

Så mycket vår har det dock ännu inte blivit att jag har kommt mig för med att bära upp sommardäcken från källaren och se till att få dem monterade på Madame Citroen. Men jag ska faktiskt försöka få tummen ur och göra det idag.

Ett annat vårtecken är ju att fotbollsallsvenskan dragit igång och hockeyn är inne i slutspel på olika nivåer.

Mitt eget hjärtas lag har ju gått på sommarlov efter att ha trotsat all expertis i hela Sthlm med att förpassa självaste Djurgården ner i hockeyallsvenskan och därmed se till att Fjollträskarna inte har något lag i ishockeyns högsta serie till hösten. Och det med fyra raka segrar dessutom.

Då vidtar vad sportreportrarna brukar kalla silly season. Den galna säsongen, alltså. Då rykten rullar i raketfart om vilken klubb som ska värva den eller den spelaren eller tränaren. Där ligger mitt kära Timrå IK långt framme jämfört med ifjol då man inte fick avsluta säsongen förrän nästan halvägs in i maj månad. Tre stjärnspelare med rötter i både trakten och klubben och med landslagsmeriter har skrivit på långa kontrakt och skickar därmed signaler till de som eventuellt tvekade inför att komma hit. Eller stanna kvar. Så i alla fall teoretiskt kommer vi att ha ett mycket starkare lag att ställa på isen i september då SHL startar igen.

Och imorgon börjar den allsvenska finalen om en SHL-plats. Den som Timrå vann ifjol mot Björklöven. Som i sin tur igår skaffade sig en finalplats även i år. Nu mot HV71 från Jönköping som väl är ännu mer favorittippade än Djurgården var mot Timrå. Där håller jag mina tummar för Björklöven. Håller alltid på norrländska lag och tycker att det ju vore betydligt lättare för mitt lag med två resor till Umeå än till Jönköping. Innerst inne tror jag nog ändå att smålänningarna tar hem det men... Det ska ju spelas om det först. Och det är de som har all press på sig eftersom alla (säger: ALLA!) tror och räknar med seger för dem. Skönt läge för Björklöven att kunna spela utan press!

Sen... måste jag ju än en gång lufta min irritation över reklamhysterin som råder här på portalen. Först kom den där remsan i nedre bildkant och den störde ju så det räckte. Men på sista tiden har det ju börjar komma upp en ny ruta mitt i bild som måste släckas innan man kan läsa nåt på sidan man vill se. Rutan är iofs inte så stor men bilden bakom blir ju sådär "blurrig" att man inte ser nåt.

Det fanns en gång en tid då jag kunde gilla att se reklamfilmer. Det var på den tiden man bara stötte på reklam på bio. Då vi bara hade två TV-kanaler och varken datorer, smarta telefoner eller internet.

Och det som stör mig allra mest är ju att jag inte kan välja bort det. Och då ska man komma ihåg att de som skrek alra högst om att skrota radio- och TV-monopolen också var de som hade ordet "valfrihet" som slagord. Men där finns ju ingen som helst valfrihet utom att blunda och hålla för öronen. Och inte nog med det! Dessutom är ju jag och alla andra som köper något med och betalar för eländet. För reklamen i TV och på hemsidor får ju företagen betala för. Och vem tar de själva sedan betalt av om inte sina kunder. Det kan jag inte heller välja bort.

Nej, det är rena rama tjyvsamhället vi lever i. Där de enda som verkligen kan åtnjuta någon valfrihet är de rika som kan välja i nån större omfattning.

Nåja, jag ska inte jaga upp mig nu utan tänka på blodtrycket och avsluta här. Däcken, som sagt. Om en stund. Tror jag. Om jag orkar...

Ha en fin fredag och helg, kära ordbrukare i Malmköping, Lessebo, Trönö och Kårböle!

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards