Direktlänk till inlägg 9 mars 2024

Lite bloggminnen

Av Göran - Lördag 9 mars 21:42

En stillsam lördag har övergått i stillsam lördagkväll. Som rätt snart kommer att övergå i stillsam lördagnatt.

Igår var det hela åtta år sedan jag berättade om en annan lördagnatt som var allt annat än stillsam.

Den som följer mina tankar och betraktelser här sen länge kanske minns hur jag väcktes av en telefonsignal lite efter midnatt och en rätt ung dam frågade om jag kände någon XXX (hon sa förnamnet på min exfru).

Jo, det gör jag väl, svarade jag lätt förvirrat.

Då säger rösten i telefonen att hon hittat XXX asberusad på stan, oförmögen att ta hand om sig själv. Hon hade dessutom förlorat både jackan och mobilen.

Spontant fick jag inte ihop det alls. Mitt ex brukar aldrig dricka så hon tappar kontrollen utan säga stopp i god tid.

Men eftersom jag visste att hon kunde mitt nummer i huvudet så kände jag att jag får nog ställa upp ändå.

Så jag klädde på mig och tog bilen in till stadens centrum för att köra hem exfrun, som jag trodde.

Där möttes jag av hon som ringt samt en asberusad dam jag aldrig sett i hela mitt liv.

Uppringerskan ursäktade sig nästan genast med att hon måste passa sin buss hem och jag stod där ensam med fyllot.

Hon tyckte att jag skulle skjutsa henne till Matfors, c:a 2,5 mil åt helt fel håll för mig.

Det sa jag ifrån. Sa att jag snart måste upp för jag hade dagskift dagen efter. Då bad hon istället om skjuts till sin killkompis, Göran, som bodde lite närmare. Om än fortfarande åt fel håll för min del...

Hon satte sig i bilen och skulle precis tända en cigarett men då sa jag ifrån. Att skulle hon röka så fick hon gå ut. 

Efter många om och men kom vi så iväg och hon skulle försöka guida mig till huset där hon räknade med att få övernatta. Mitt ute i ingenstans, kändes det som.

Och som hon pratade längs vägen dit. På 25 minuters bilfärd hann hon berätta om flera olika jobb som hon hade, bl.a polis i Stockholm och sjuksköterska m.m

Vi hittade till sist fram till Görans hus och hon klev ur bilen och vinglade bort till dörren där hon både ringde på och bultade på dörren utan resultat. Då ropade jag att hon skulle komma tillbaka till bilen så fick jag väl lov att köra henne hem då, trots allt. Kände att jag inte kunde lämna henne ensam där mitt ute i skogen.

Men hon tvärvägrade och eftersom jag skulle upp och jobba blev jag till slut tvungen att åka därifrån. Det var sju plusgrader ute så jag tänkte efteråt att frös gjorde hon säkert men knappast ihjäl.

Kollade lite oroligt lokaltidningens websida flera gånger under dagen om de hade skrivit nåt om det men de gjorde de inte. Så jag antog att det hade ordnat sig för henne ändå.

På vägen hem började jag grubbla över hur i herrans namn de fått fram mitt nummer och hemma igen googlade jag mitt namn och Sundsvall efter det.

Och tror ni inte att på den adress där jag släppte av henne bodde en man med samma för- och efternamn som jag.

Då fattade jag att hon sagt namnet till  tjejen som ringde mig. Min gatuadress och hans går faktiskt att ta fel på.

Särskilt om man är så berusad som hon var.

Senare fick jag veta av folk som kände den där damen att hon knappast har riktigt alla koppar i skåpet, om man säger så. Och det brukade visst bli extra tydligt när hon druckit alkohol. Ordet mytoman nämndes mer än en gång...

Där hade väl historien varit över men...

På sommaren samma år ringde telefonen än en gång mitt i natten och den gången en man som frågade om jag kände en XXX. Då fattade jag genast vad det handlade om och sa till honom vilken adress "hennes" Göran bodde på.

Och nu sitter jag här och minns med både fasa och lite skratt denna egendomliga händelse.

Melodifestivalen pågår väl som bäst och jag har ingen aning om hur sångerna låter eller vem som vinner. Och lika glad är jag ändå. Det är många år sen jag slutade titta på det där.

Men "rätt låt" viinner ju alltid. D.v.s den som får flest röster!

Annars... så har jag ju svurit över TV4 och deras Sportkanalen för att de varit så snåla med att visa Timrås matcher för oss som inte har de stora och dyra kanalpaketen. Under hela grundserien, 52 omgångar, har jag bara fått se fyra ynka matcher. Medan visa andra lag har synts stup i kvarten. Har mailat och klagat på dem flera gånger men inte hjälper det. De kör sitt race ändå.

Men igår fick jag tips om en sån där piratkanal där man kan se matcherna helt gratis via datorn. Så den testade jag idag och det funkade helt klockrent.

Resultatet i matchen var förstås inte det jag velat men på tisdag ska jag bänka mig igen för sista grundseriematchen.

Innan dess ska vi först genomlida en söndag och en måndag. Men det får väl gå, det med...

Därmed tackar jag för visat intresse och även i förskott för alla trevliga kommentarer jag hoppas få.

Sov gott, kära ordbrukare i Nykroppa, Malgomaj, Undersåker och Skebokvarn.

Vi ses! Kanske förr, kanske senare...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

Måndag 11 mars 08:55

Som du vet så är jag inte intresserad av sport men en sak missar jag inte. Skidskytte och den här veckan har det varit mycket av skidåkning. Jag tittade bara lite på melodifestivalen och som jag trodde så vann dom två norska bröderna. En vecka som varit lite trist i vädret. Några fina dagar då jag varit ute men nu har det varit mulet och kallt och rått så jag har faktiskt tagit ner mina julgardiner och satt upp gula påsklika istället och putsat rutorna på insidan i alla fall. Någon nytta i alla fallk

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Måndag 11 mars 11:43

Jo, jag har också kollat lite skidskytte. Snacka om TV-mässig sport. Allt kan liksom hända. Ibland kan nån ha en stor ledning i spåret o så missar de et tskott eller två o får en straffrunda. Sen är de andra ikapp. Det skapar bra TV, tycker jag.

 
Pinkozzy

Pinkozzy

Måndag 11 mars 09:51

Haha, ja så det kan bli. En av de ytterst få händelser i trafiken jag råkade ut för var att jag skulle testa min bil dom hade varit på verkstan. Jag åkte 1 mil till en korsning som inte längre finns. Under en hög lampa står en vacker mörk tjej vilket jag inte såg förrän hon satte sig i bilen med en hatt på huvudet. Att hon var både vacker och mörk såg jag dock inte förrän hon hade klivit in. Vi pratade under de minuter det tog att köra 1 mil. Det var fredag och hon skulle till folkets hus och dansa och se om det fanns nånting för natten. Jag ångrar mig fortfarande att jag inte bjöd ipp henne till mig. Vi åkte ju förbi det hus jag bodde i. Men jag var 18 och kom helt enkelt inte för mig. Något som jag fortfarande ångrar.

Vad det gäller hockeyn så kanske de kollar hur många som bor i ett område kring arenan och ju fler det är ju fler matcher visar dom och det bor ju inte då många kring Timrå och ännu färre som håller på laget.

http://Pinkozzy.bloggplatsen.se

Göran

Måndag 11 mars 11:41

Nja, det där sista har du nog lite dålig koll på. Timrå har supportrar i båda grannkommunerna (Sundsvall och Härnösand) och dessutom supporterkluggar i Sthlm, Gbg, Skåne och Bergslagen. Det bor nog ungefär lika mkt folk i Timrå/Sundsvall som i Karlstad, Jönköping eller Växjö åtminstone. Och många fler än i t.ex Ö-vik, Ängelholm och Leksand. Fyra ggr på 52 omgångar är ändå åt helvete för lite.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards