Alla inlägg den 4 oktober 2015

Av Göran - 4 oktober 2015 19:57

"Söndag kväll i den stad jag föddes, står i baren med gamla vänner..."

Eldkvarns låt "Fulla för kärlekens skull" inspirerade mig när den nyss spelades i datorhögtalarna ur en av mina listor på Spotify. Men det är ju bara första raden i texten som stämmer in på mig ikväll. Det är söndag kväll och jag befinner mig i den stad där jag föddes en råkall decembermorgon för snart 58 år sen. Men inte står jag i nån bar men varken gamla eller nya vänner och inte tänker jag bli full heller. Varken för kärlekens skull eller nåt annat.

Det skulle se ut det! Läska näbben en kväll när man dels varit uppe sen halv fem och jobbat 12 timmar och dessutom ska göra om samma dumhet imorgon bitti. Nej, det är allt vatten som gäller.

Men låten är bra, tycker jag. Eldkvarn begrep jag mig nog inte riktigt på förrän Plura Jonsson varit med i "Så mycket bättre" och jag fick höra hans låtar tolkas av andra. Just den här kan jag dock inte minnas att någon av dem valde. Lite konstigt, kan jag tycka. Lyssna och döm själva!



"Gubbrock" kallas det här, enligt yngre människor och då måste det ju vara helt i sin ordning att jag tycker om Eldkvarn liksom Springsteen, Lundell, Van Morrison och Dire Straits för att nämna lite mer gubbrock.

Tack för mail, ni som skrivit men svampkursen, i all sin enkelhet, är avslutad nu. Lär er själva, det är mycket roligare.

Har suttit nästan varje dag sensate veckan och kollat nyhetsflödet i lokaltidningen. På nätet kan man ju kommentera det som skrivs men det är ytterst få som skriver några kommentarer. Förutom om artikeln handlar om invandring, tiggare eller integration. Då blir det snabbt 30-40 kommentarer som spyr galla över både EU-migranter och regering och riksdag som släpper in dem. Jag tror nästan att vi behöver en flyktinggala i veckan för att vända den trenden...

För empatin och medmänskligheten FINNS fortfarande. Det är bara det att dess anhängare inte är lika "på" när det gäller att kommentera.

Likadant är det om man slumpas in på SD-anhängares bloggar. Slumpknappen tar mig ofta till en som har hundratals läsare per dag om inte tusentals. Och i kommentatorsrutorna flödar hatet och nedvärderande kommentarer från folk som blir sura när de blir kallade rasister. Varför allt detta hat?

Man skyller försämringar i skola och äldrevård på invandringen men jag påstår väldigt bestämt att det inte finns nåt motsatsförhållande. Däremot tror jag att vi har nått vägs ände när det skattesänkningshysterin.

Det fanns en gång en tid då skattetrycket var mycket högre och visst knorrade även jag en och annan gång att det lönade sig så dåligt att t.ex ställa upp och jobba extra. Och visst kan det kännas trevlig att även den lilla lönehöjningen märks efter skatt.

MEN...

Det där höga skattetrycket gjorde att vi hade råd med sylt till gamlingarnas pannkakor på "hemmet". Att mattanterna i skolorna inte behövde ransonera hur många köttbullar varje barn fick äta. Att vi slapp få hem inbetalningskort för att vi kört bilen över en bro.

Ja, precis som många SVerigedemokrater längtar jag ibland tillbaka till en förlorad värld. Det gamla "Sörgården" som jag växte upp i. Men jag gör det av andra skäl än de.

Men ingen kan varken stoppa eller vända tiden tillbaka. Vi har den värld vi har skapat och den kommer att förändras många gånger om så länge det här klotet lever. (Där syftade jag på planeten vi bor på - inte på mig själv!)

Och såklart vill jag inte ha tillbaka de absurda skattetabeller som på 70-talet tvingade Astrid Lindgren att betala mer än 100 % i skatt. Men jag skulle inte gnälla om Löfvén & c:o sa att vi alla måste bidra för att klara av att ge alla utsatta i vårt samhälle ett värdigt liv och värdiga levnadsvillkor.

För, som Hans Rosling sa i den där danska intervjun jag länkade ut härom veckan, så har vi råd. Vi har råd med allt det där, det handlar bara om ifall vi VILL. Om de som lever i överflöd kan släppa ifrån sig en del av det.

Och då blir det politik av det!

Jag vill! Vad vill du, kära ordbrukare, i Dals Långed, Hisings Backa, Billingsfors och på Ölands södra udde?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards