Alla inlägg den 28 oktober 2015

Av Göran - 28 oktober 2015 21:44

Grattis Östersund! Och grattis till hela Jämtland som igår skrev idrottshistoria när Östersunds FF blev klara för allsvenskan i fotbolll. Grattis, föresten, till hela fotbolls-Sverige som nu får chansen att vidga sina vyer och besöka President Ewert Ljusbergs rike för att se fotboll. Själv ser jag med spänning fram emot "Mitt-Sverige-derbyn" mellan ÖFF och GIF Sundsvall på den högsta nivå som landet har. Norrland regerar!

Själv har jag sett en annan hög potentat på nära håll idag. Jag har nämligen vikarierat som portvakt på jobbet under eftermiddagen och då kom självaste ryska ambassadören i Sverige på besök. Vår italienske VD kom in i vaktlokalen en stund då han vankat av och an i foajén tills han tröttnade på det. Han var märkbart tagen av stundens allvar, det märkte jag väldigt tydligt. Och irriterad över att gästen var sen...

Det sägs ju att "fint folk kommer alltid lite sent" och en ambassadör utsänd av Putin måste nog vara ganska fint folk i alla fall för hans diplomatskyltade svarta Mercedes kom en dryg halvtimme senare än utsatt tid. 

Men då blev det minsann fart på italenaren, som för dagen var högtidsklädd i kostym och även en slips med färgerna från Rysslands flagga. Ut ur limousinen steg en liten rund farbror och jag undrade genast om han möjligen var någon ättling efter den legendariska kommunistledaren Chrustjev för han såg nästan likadan ut. Skillnaden var väl att diplomaten som hälsade på hade hår på huvudet.

Hans chaufför parkerade bilen på gästparkeringen och satt där sen ända tills jag gick hem med släckta lampor och väntade på sin passagerare. Det ni, kära ordbrukare! När såg ni själva en ambassadör på nära håll senast?

Annars väntar sängen på mig nu efter en lite egendomlig dag. Portvaktsuppdraget kom med väldigt kort varsel så jag fick sovtid från sista natten med full lön. Kom hem vid tvåtiden igår natt och steg upp halv åtta imorse för att hinna med tvättstugan också innan jag måste iväg och köra en vägbom upp och ner samt svara i telefonen och koppla folk vidare till rätt personer. Det ska jag dessutom göra igen imorgon bitti mellan 06-14;30 så man kanske borde se till att få sin skönhetsslummer.

Imorgon när jag kommer hem ska jag ha en liten högtidsstund vid middagsbordet. Det blir rimmad fläsklägg med hemlagat rotmos, en sån där rätt som kan fukta min munhåla av bara tanken på den.

Då ska jag njuta men nu ska jag sova. SÅ godnatt på er, svenska folk, var ni än är!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards