Alla inlägg den 9 oktober 2015

Av Göran - 9 oktober 2015 22:54

Nä, jag fick det inte i år heller! Nobelpriset i literatur, alltså. Nu var det nån Svetlana som fick det. Så det är väl bara att lyckönska henne och se framåt mot nästa år. Inte fick jag fredspriset heller fast jag aldrig har startat ett enda krig. Däremot har jag avvärjt ett flertal konflikter, både hemma och på jobbet. Sett till att kriget aldrig ens startade, alltså! Men det är väl förstås inget värt i Nobelkommittéens ögon...

MEN... Nu har jag hört sägas att alla till slut får vad de förtjänar. Så det är väl bara att fortsätta att vänta, antar jag...

Och hoppas...

Kvällen har ägnats åt att se på vårt stolta (?) fotbollslandslag som programenligt betvingade Lichtenstein på bortaplan med två mål mot noll. TROTS att Zlatan brände en straff och TROTS att flera klara målchanser sumpades.

Men som jag sagt förut många gånger så är det ju inte det som räknas utan gjorda mål!

Under matchens gång kom jag på mig själv med att flera gånger drömma mig tillbaka till sommaren 1994 och det årets VM i USA där Sverige vann bronsmedaljen.

Och jag har svårt att se att någon mer än just Zlatan ur dagens landslag skulle tagit en plats i VM-laget för 21 år sen.

Jag menar... Isaksson mot Ravelli - Tomas Ravelli vinner lätt. Jocke Björklund/Daniel Andersson mot Granqvist och Antonsson. Samma resultat där - team -94 vinner lätt. Dagens ytterbackar Olsson och Lustig hade fått svårt att flytta på sina kolleger från 1994 liksom mittfältet med Thern, Schwartz, Ingesson och Brolin lätt slår ut Durmas, Källström, Zengin och Albin Ekdahl. Längst fram hade säkert "Ibra" tagit en plats och Dahlin, Henke Larsson och Kenneth Andersson hade kanske fått turas om att komplettera honom i frontlinjen.

Tänk er DET laget plus Zlatan! Hur långt hade DET kunnat räcka, frågar man sig.

Nåja, jag ska inte sitta här och vara missbelåten. Sverige tog de tre poäng man skulle ta så det finns inget att klaga på egentligen. Men det är inte utan att jag undrar så smått vad vi ska i EM att göra med detta lag som är så ihåligt.

Under pausen hann jag se lite av Skavlan som hade Leif GW Persson i gästfåtöljen liksom feministernas feminist Ebba Witt-Brattström. GW var märkbart besvärad då han fick frågan om han var feminist.

Egentligen tycker jag att det är ganska svårt för en man att säga att han är feminist. Jag har aldrig själv utgett mig för att vara det eftersom jag tycker att endast tjejer/kvinnor kan leva upp till detta epitet. Däremot kallar jag mig gärna humanist. D.v.s att jag bryr mig om människor. Människor oavsett om de är män eller kvinnor. Och jag är absolut för jämställdhet mellan könen, vilket jag också har försökt att leva upp till under min jordevandring.

Jag har dragit mitt strå till stacken som man. Jag har gott och väl tagit min del av ansvaret för mina barn och deras hem under uppväxten. Och det har varit självklart för mig. Men för det kallar jag mig inte feminist även om kanske en del feminister skulle säga att jag är det.

Jag ogillar att bli bedömd utifrån könsperspektivet. Vill inte höra att jag är bra för att vara man. Eller att jag har "ställt upp" för kvinnorna omkring mig under mina barns uppväxt. Jag har inte alls "ställt upp"! Bara tagit min del av ansvaret! Och det törs jag säga att jag har gjort med råge!

Jag önskar... Att när mina barn (födda 1987, -92, -93 och 1996) är gamla och grå så pratar man inte längre om jämställdhet mellan könen för då är det en sj'lvklarhet. Jag önskar också att de då säger att "våran pappa tog minst lika mycket ansvar för oss barn som mamma gjorde"!

Gör det mig till feminist? Ja, i så fall så är det väl det jag är då...

Men... Hellre feminist än rasist! Är det nåt jag ALDRIG vill kallas så är det rasist!!!

Det finns det redan för mycket av i vår vackra värld. Jag läste idag om en busschaufför med utländskt utseende i en Sthlms-förort som fick höra en passagerare säga; "Men kör nån gång då för helvete, blatte!"

Chauffören fattade då mikrofonen och sa ungefär...; "Den resenär som tänkte åka till helvetet har klivit på fel buss för den här går till Ekerö Centrum!"

Heder åt den bussföraren! All heder som finns på jorden till honom! Inihelvete bra gjort! Hade jag suttit på den bussen hade jag tagit upp en spontan applåd. Mannen som skrikit steg av vid nästa hållplats så han kanske också fattade att han gått över en gräns!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards