Alla inlägg den 11 oktober 2015

Av Göran - 11 oktober 2015 21:13

Finns inga intressant nyheter så  får man skapa dem. Och kan man inte skapa nyheter så vore det väl skit till tidningsmurvlar om de åtminstone inte kunde skapa rubriker. I kvällsdrakarnas webversioner har man i flera dagar gjort nyhet av vilka bokstavskombinationer som inte får användas på registreringsskyltar. 

Och du som är orolig över om någon stötande kombination slunkit igenom kan kolla hos Expressen vilka som är spärrade. Jag minns när dagens skyltar ersatte de gamla med länsbokstav. Man var hela tiden på alerten för att försöka få syn på nån bil med bokstäver som man kunde skratta åt. Men ganska fort fattade man att ord som GUD eller det som syftar på mannens könsorgan inte fanns på nummerplåtarna.

Och det är väl helt ok att man låter bli att använda de som kan uppfattas som stötande. Som SPY till exempel. Eller FUL.

En bekant till mig köpte på 80-talet en helt ny bil och då jag hälsade på hemma hos honom skulle vi gå till garaget för att beundra hans nyförvärv. Då tittade han bekymrat på mig och sa, väldigt allvarligt, att det fanns två fel på bilen. Ett fram och ett bak. Jag fattade först inget alls men då jag såg nummerplåtarna stod det just "FEL" på dem.

Enligt Expressen är även den kombinationen spärrad numera och inga nya bilar får registreras med "FEL". Det kan jag däremot tycka är lite löjligt eftersom det ger fordonets ägare nåt att skoja om.

Själv har jag ägt ett antal bilar men aldrig haft nån rolig bokstavskombination. De flesta har bestått av endast konsonanter utom en som hade de tre vokalerna OEE. Och för den som har lite fantasi så går det säkert att få till nåt stötande av vilken bokstavstrio som helst.

Prinsdop har det visst varit idag också och kvällstidningarna var förstås där. Det senaste tillskottet i kungafamiljen, prins Nicholas, har fått vatten på sitt huvud och välsignats av Vår Herres ombudsman/kvinna på plats nämligen vår ärkebiskop Antje Jackeleen (reservation för stavningen där). Hans storasyster Leonore fixade rådigt fram hans napp då han skrek i kyrkan och det tycker Expressens reporter räcker för att ge henne titeln; rebellprinsessa.

Inte för att jag kan se det rebelliska i att en väldigt liten storasyster månar om sin lillebror. eller kanske hon bara tyckte att hans skrikande var enerverande. Men låt dem hållas, bara!

För egen del kom jag mig äntligen iväg ut i svampskogarna och har 5-6 liter blandade kantareller stående på balkongen i väntan på att jag ska rensa dem. Det gör jag imorgon, idag orkar jag inte.

Kristdemokraternas nya unga ledare, Ebba Busch-Thor har rivit upp decemberöverenskommelsen mellan regeringen och alliansen.

Är jag förvånad?

Nej, inte nämnvärt! Att KD är det verkliga högerpartiet i alliansen har jag länge haft klart för mig. Däremot har jag lite svårt att se vad hennes parti tror sig kunna vinna på det. Klarar de ens fyra-procents-spärren om det blir nyval?

Och in en kommentar på en annan blogg har jag skrivit att..

Jag har kommit på att förkortningen SD används inom ett annat område än politiken. Nämligen inom hockeyn.

Där betyder det "Sudden death"...

Äh, föresten, det är ju ingen större skillnad då för det är ju precis det som händer så fort de får nåt att säga till om!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards