Direktlänk till inlägg 8 april 2020

"Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Av Göran - 8 april 2020 20:08

Inget piggar väl upp som lite skatteåterbäring. Idag är en ganska glad dag för vid midnatt tickade min skatteåterbäring in på kontot och genast var jag lite mindre fattig. Nu prisar jag väl kanske inte Gud precis utan mer Magdalena Andersson och skatteverket. För de vet jag att finns på riktigt. Man jag kom att tänka på snutten ur Disneys Robin Hood-film som visas på julafton då jag skulle sätta rubrik. Det gäller ju att ta vara på de små glädjeämnen som ännu finns i denna jämmerdal.

Dessvärre är ju mer än hälften öronmärkta för utgifter jag tvingats skjuta lite på. Men lite god mat och dryck ska jag ändå kosta på mig till påsk.

Den enskilt största utgiften är nya sommarskor till min kära Madame Citroen. De är beställda och kommer att monteras någon gång under påskhelgen. En bekant på fabriken driver gummiverkstad i mindre skala på sin fritid och brukar kunna ge bra priser. Hans dotter, som är min arbetskamrat på labbet, hade dock fått priset hon förmedlade till mig om bakfoten. Det var deras inköpspris som låg på 600 kr. Så 980 kr/st får jag slanta upp men det är fortfarande billigare än de flesta etablerade däcknasare för fyra nya Nokia Nordman, som jag vet håller hög kvalitet.

Han hade ett annat märke också, ett lågprismärke som hade sparat en hundring per däck åt mig men jag valde ändå att beställa Nokia som jag vet av erfarenhet är bra grejer.

Så någon gång under helgen ska jag åka hem till honom och få däcken bytta och monterade på bilen.

Även idag har jag kollat kroppstemperatur på ett 40-tal besökare samt försett dem med munskydd för deras och våran säkerhet. Imorgon blir det troligen lite lugnare eftersom majoriteten av de långtradare som kommer för att hämta aluminium kommer från Polen och där är påsken en mycket större begivenhet än för de flesta svenskar.

Då vill de vara hemma och speditionsfirmorna som styr transporterna brukar planera så att alla hinner innan sista färjan går från Nynäshamn. 

Fyradagarsvecka, alltså, både denna och nästa. För på måndag är det ju röd dag och då är både labbet och portvakten stängda. Vet inte idag var jag ska jobba på tisdag men det lär ordna sig innan dess.

Det blir väl lite sill och annat jox på lördag och söndag. Kanske jag t.o.m unnar mig ett par pilsner och en liten dragnagel i varje ben. Jag firar annars inte påsken något speciellt men man kan ju använda den som förevändning för att slå sig lös en aning. Även om man är ateist som jag.

Så jag behöver inte sakna några traditioner med stora släktmiddagr och sammankomster för jag har inga sådana vanor. Glad att jag inte heller har småbarn längre och måste förlara för dem att i år får de inte knacka dörr och sjunga om Gullefjun för att få godis i sina påsar och kaffepannor. För jag gissar att inga föräldrar vill att deras små älsklingar ska ringa på dörrar där det kanske bor någon som är smittad och råkar hosta över dem.

Förmodligen kommer det även att vara ännu fler som låter bli att öppna om det dyker upp små häxor utifall ungarna själva bär på viruset.

Nej, nu vill jag ha ett slut på det här snart. Så jag slipper tänka mig för hela tiden. Välja tidpunkt för att handla mat för att minimera antalet människor och därmed risker jag måste möta. Var till Willys idag och valde självklart att scanna mina varor själv och även sköta betalningen utan hjälp. Det gynnar ju både kund och butikspersonal plus att köerna vid självscanningen aldrig är så långa som till kassorna.

Smidigt och bra men kommer ju, om det inte redan gjort det, att leda till att matbutikerna kan minska sin personalstyrka. Och därmed ytterligare berika sina ägare. För ingen tror väl att dessa sänkta kostnader för branschen leder till lägre priser i butiken?

Därmed ska jag avrunda för idag och slösurfa på youtube en stund innan sängen. Jag ska ju upp tidigt även imorgn.

Sov gott, kära ordbrukare, i slott och koja ivårt avlånga land. Vi ses igen! Förr eller senare...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards