Alla inlägg den 3 december 2023

Av Göran - 3 december 2023 15:47

Den här sången har jag publicerat här förut. Men då i den gamla versionen från skarven mellan 70- och 80-tal. Men herr Lundell har ju gett ut ett nytt album nu med både nytt och äldre. Samt en nyinspellning av den här.

Håll till godo!

Söndag och första advent. Och jag kan för mitt liv inte minnas en första advent med så mycket vinter som i år. Tio kallgrader hela dagen här på Sveriges midja och jag har bara motvilligt stuckit näsan utanför porten två gånger.

Har man hund så har man ju inget annat val än att följa med henne ut när det behövs.

Och snödjupet lär väl närma sig halvmetern också.

Men jag klagar inte. Promenaderna blir inte långa och bara man klär på sig ordentligt så är det ju ingen fara.

Däremot gruvar jag mig lite för att kvicksilvret ska krypa nedåt -25 eller värre.

Många år sedan vi hade en riktigt kall vinter men jag vet att i åttiotalets mitt var det två efter varandra. Tror att det var 1985 som det var kallare än -25 i mer än tre veckor i sträck. När tempen plötsligt steg till -18 ungeför började det att vräka ner snö i fyra dygn på raken.

Jag bodde i ett radhus då där förrådbyggnaderna ramade in garageinfarterna. Vilket skapade lä för vinden där.

Och när det snöstormade som värst kunde det komma 10-15 cm men på garageinfarterna låg snön mer än meterdjup.

Så trots att inte ytan man skulle skotta var stor hade jag mer jobb med snön där än i villan vi bodde i nåt år senare.

Där kunde man dessutom köra med snöslunga.

I radhuset fanns liksom ingenstans för den att kasta snön utan man fick använda snö-lasse (kallas även snösläde eller snöbjörn) och frakta bort den c:a 100 meter där man kunde tippa den.

Det slipper jag nu sen snart 12 år. Det är bara runt bilen man ibland behöver handskotta.

Stillsam dag har det varit. Vi har liksom varit lite slöa, både Thea och jag så vi har tagit det ganska lugnt.

Jag har faktiskt inte ens plockat fram adventslådan som jag brukar. Men efter jag har slevat i mig matlådan med kalops från frysen så ska jag se till att åtminstone stjärnan och några elektriska ljusstakar kommer upp.

Yngstingen hälsade på en stund igår. Han hade varit ute på shopping med sin mamma och hittat en tröja med julmotiv till Thea. De fanns i tre storlekar och han valde den minsta. Men då hade min exfru protesterat och trodde att den skulle bli för liten så hon köpte en till i en större storlek.

Men den mindre tröjan satt t.o.m bättre på henne än den hemstickade hon hade med sig då hon kom till mig. Lättare att ta på och av också eftersom den är väldigt elastisk.

Ingen Eurojackpot blev det den här veckan heller. De drog helt fel nummer i fredags. Att de ska ha så svårt att pricka in MIN rad nån gång...

Och i gårdagens V75-tävlingar på nationalarenan Solvalla hade jag "bara" behövt att sex hästar till av de jag hade på kupongen hade vunnit så hade jag fått över tolv miljoner. När jag satte mig att rätta den igår kväll kände jag pirret då jag tittade på första loppet där jag hade chansat lite och spikat en häst som inte precis var storfavorit.

Den hade dock vunnit. Och blev mitt enda rätta tips på hela kupongen...

Nåja, vi tar nya tag en annan dag!

Nu ska jag gå och värma min kalops samt ge Thea hennes middag med torrfoder från Magnussons. Och hoppas att hon njuter lika mycket av det som jag kommer att göra av min mat.

Så därmed önskar jag mina kära ordbrukare en fortsatt ljus och skimrande första advent i Arvika, Simrishamn, Rättvik och Glommersträsk!

Vi ses! Nån gång...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards