Alla inlägg den 29 december 2023

Av Göran - 29 december 2023 22:15

Svenska juniorlandslaget är klara vinnare i gruppspelet efter att ha nollat guldfavoriterna, Kanada, i kvällens tredje match. En match återstår innan slutspelet men oavsett hur det går mot ärkefienden Finland på nyårsafton så¨är de svenska juniorerna klara gruppsegrare redan nu.

Fördelen med det är förstås att man får lättare motstånd i kvartsfinalen. Nu har jag inte koll på tabellen i den andra gruppen (som ju inte heller är färdig spelaf). Men som etta i den ena gruppen möter man fyran från den andra.

Tre matcher har spelats och ännu har Sverige inte släppt in ett enda mål. Att hålla nollan mot Lettland och Tyskland är förstås inte lätt det heller men att göra det mot Kanada imponerar stort.

Imorgon spelas årets sista SHL-omgång och mitt kära Timrå tar emot Leksand i SCA Arena i Timrå. Den får jag dock inte följa på TV för som nästan alltid väljer Sportkanalen (som finns i mitt kanalpaket) att visa andra lag.

Jag är lite småsur på dem eftersom de nästan konsekvent valt bort att visa Timrå hela hösten. En match har sänts i Sportkanalen samt en lördagsmatch i TV4. 

De fyra lag som ligger längst ner i tabellen har visats 4-5 gånger vardera. Men Timrå, som är på femteplatsen just nu, vill man alltså inte gärna visa.

Men det finns nåt annat som retar mig ännu mer! Du som läser regelbundet här kanske minns mina strider mot Telia och deras samarbetspartner TechBuddy i våras och sen på sensommaren. Jag sa upp mitt dyra kanalpaket som upphörde 30/4. Därefter fick jag inte in EN enda kanal på TV;n.

Efter kontakt med Telias support där de inte lyckades lösa det på distans skickades en tekniker från TechBuddy hit. Han löste problemet på 10-15 minuter.

När jag felanmälde fick jag veta att jag måste betala för besöket om felet berodde på felhantering från min sida. Men jag hade ju inte mixtrat med digitalboxen på något sätt.

Därför blev jag förvånad då det damp ner en faktura från TechBuddy på 499 kronor.

Efter massor av tjafs och bråk med båda företagen tog jag hjälp av kommunens konsumentrådgivning och vann.

Blev faktiskt uppringd av en chef på TechBuddy som förklarade att det var Telia som klantat sig. De hade helt enkelt missat att starta upp det mindre kanalpaketet åt mig. Teknikern hade varit väldigt tydlig med det i sin rapport till Telia så den där chefen var helt överens med mig om att Telia skulle stå för kostnaden.

Och telefon/TV/Internetleverantören Telia gick till sist också med på det.

Därför blev jag, minst sagt, förvånade då det damp ner ett inkassokrav på samma jävla avgift. Och det var TechBuddy som skickat fakturan till inkasso.

Så idag ringde jag deras kundtjänst för att rätta till saken. Genast fick jag veta att jag hade plats ett i kön. Ändå dröjde det 28 minuter innan någon lyfte luren och jag fick framföra mitt ärende.

Först försökte hon, som vanligt, att skylla på Telia och tyckte att jag skulle ringa dem. Jag sa då omedelbart att det vägrar jag att göra och sa att de får ta mig till domstol om de tror att jag tänker betala. Och att jag där skulle kräva skadestånd av dem för orimlig tidsspillan i deras telefonköer och psykiskt lidande.

Till sist började hon att rota i deras datasystem och hittade ärendet. Då höll hon visst med om att skulden inte är min utan Telias. Men försökte igen att få mig att ringa dem.

Men jag stod på mig och sa att eftersom det var TechBuddy som skickat fakturan till inkasso så är det henner arbetsgivare som är ansvarig och får se till att fixa det.

Hon lovade mig dyrt och heligt att göra allt hon kunde för att rätta till saken. Samt att återkomma till mig med besked senast tisdag efter helgen. Om hon gör det återstår förstås att se...

Behöver jag säga att jag nästan kräks på både Telia och TechBuddy vid det här laget?

Så fort det bara bli möjligt ska jag byta leverantör av både TV, internet och mobilabbonnemang.

Gällande mobilen är det ett år kvar på avtaltiden. TV och bredband kan jag inte byta förrän jag har ffflyttat nånstans där de inte har monopol genom avtal med hyresvärden.

Nu stundar nyårshelg och den lär bli lika stillsam som julen. Det blir jag och Thea bara. 

Några tjuvstartade skjutandet av smällare förut ikväll men jag såg ingen reaktion alls från Theas sida. Det känns skönt om hon inte blir skrämd av det.

Men med den självkänsla och självförtroende hon verkar ha så finns det nog inte så mycket som skrämmer henne. Hon tror nog att hon är en Rotweiler eller Dobbermann, tuffast i stan!

Nåja, det visar sig väl vid tolvslaget då det brukar smattra lite mer.

Icke utan möda och besvär sopade/skottade jag fram bilen i eftermiddags för att åka och handla. Det var så tjockt med snö på den att jag bara sopade rent fram- och bakrutan så jag såg såpass att jag kunde flytta den till en plats där de inte varit och skottat med lastmaskinen ännu.

På så sätt blev det också mycket mindre snö att skotta bort från parkeringsrutan.

Snöat har det gjort i mer än ett dygn och det pågår ännu. Så imorgon bitti är det väl lika illa igen.

Men nu har jag ju både hundmat och snus hemma. Plus mat så jag överlever åtminstone 4-5 dagar om det kniper.

Klockan börjar bli mycket och jag ska snart ha en date med min kära kudde och med snarkmaskinen.

Önskar mina kära ordbrukare en god natt tillsammans eller var för sig i Påskallaavik, Stenugnssund, Oxie och Lit!

Eller var ni än är...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards