Alla inlägg den 27 december 2023

Av Göran - 27 december 2023 11:57

Ni som är i min ålder eller äldre... Har ni tänkt på att ingen längre benämner den här dagen som man gjorde i min barndom på 60-talet. Tror väl knappast att det stod nåt i almanackan om den men i folkmun så sa man faktiskt tredjedag jul om den här dagen då julhelgen liksom var över.

Man kan ju undra varför. Eller var det kanske bara i min närmaste omgivning man sa så?

Största skillnaden annars mot igår är blidvädret vi fått här på Sveriges midja. Från 11-12 minusgrader igår till nollgradigt imorse då jag tog morgonrundan med Thea.

Men då blåste det småspik istället så det kändes då absolut inte som mildare väder.

Idag var också dagen då pensionsmyndigheten lade ut utbetalningsuppfifterna för nästa års pensioner. Jag var förstås inne och kollade och det visade sig att jag räknat lite fel.

Strax under 2700 kr/mån. mer att leva av hade jag höftat det till. Men det visade sig att det blir drygt 2500 istället. Men den lilla felkalkylen kan jag leva med. Det beryder ju också att om bara politikerna håller vad de lovade om full kompensation till oss 57;or så ramlar det in strax över 30 000 på kontot i juli månad då de ska betala tillbaka våra oskäliga skatter.

Och har de aldrig så lite skam i kroppen så ska det ju vara samma ränta på dem också som på den vanliga skatteåterbäringen. Den höjdes i augusti till hela 5% så det borde ju bli ytterligare nån hundralapp.

Men fram till slutet av januari blir det att försöka hanka sig fram på den nivå som kom före jul. På nåt sätt ska det väl lösa sig, tänker jag.

Igår fick jag också en vänlig inbjudan om fribiljett till stadens nyårsrevy. Så den 6;e januari ska jag förhoppningsvis få mig några skratt. Såg den ju förra året och då var den rätt kul. Även om de inte håller riktigt samma klass som sina företrädare, Claes och Berit Grebenö med ensemble.

På den tiden var Sundsvallsrevyn omtalad i stora delar av landet och vann ofta priser för sånger och sketcher.

Förhoppningsvis kommer min lite starkare ekonomi nästa år att ge marginaler för åtminstone lite mer kultur. För det anser jag att vi alla behöver.

Förr om åren kunde det hända att vi gick på nån teaterföreställning per år men jag minns knappt när jag senast gjorde det. Ifjol blev det revyn plus biljetter jag fick i present till Ronny Erikssons show i september. 

Men inget alls utöver det. Minns knappt ens när jag senast var på bio. Det kan ha varit Avatar jag såg då eller också "Hur många lingon finns det i världen?". Båda dessa har väl bortåt femton år på nacken nu så nog var det ett tag sen!

Inför julen köpte jag hem revbensspjäll men eftersom jag inte brytt mig om att laga till dem låg de kvar i kylen ända till idag. Men då jag ätit frukost tog jag och rörde ihop en marinad där de fick ligga en bra stund innan jag, för kanske en timme sedan, lade dem i min slow-cooker.

Av skyn som blir ska jag göra en grönpepparsås och kanske lite brysselkål eller broccoli som rostas i airfryern att servera mig själv som tillbehör.

För nåt år sen lärde jag mig av en asiatisk kock på internet hur man får nästan vilket kött som helst mört och saftigt. Man blandar i lite bakpulver eller bikarbonat i marinaden så blir det nästan som pulled pork eller pulled beef.

Så gör man tydligen på asiatiska resturanger och jag måste ju säga att jag aldrig fått segt kött på såna ställen.

Nu glömde jag bort det när jag marinerade mina spjäll. Men jag litar på att slow-cookern gör dem goda ändå. Den brukar ju göra det.

Måste handla några småsaker också men jag tror att jag låter bilen stå och gör eftermiddagspromenaden med Thea lite längre och går till närbutiken COOP X-tra istället för att åka till Willys eller Lidl.

Sist jag köpte hem hennes mat hade de bara den mindre påsen så den är snart slut. Och jag kan ju inte låta min lilla sambo svälta. Inte heller vill jag dela min egen mat med henne.

Inte av snålhet men hundar har ju ett lite annat näringsbehov än vi. Och jag har lärt mig att de mår som bäst om de får det också. Visst äter de flesta jyckar gärna vilka matrester som helst men det är nyttigast för dem att få foder som är anpassat till deras behöv.

Och jag trodde väl att hon skulle ge upp sin stenhårda bevakning av mig då jag lagar mat eller äter den när jag aldrig nånsin sticker åt henne några smakbitar varken vid spisen eller vid bordet.

Får hon nåt extra så läggs det alltid i matskållen med torrfoderknoddarna. Hon har sin matplats och jag har min.

Men det är väl terrierblodet i henne, antar jag. De är ju kända för att vara väldigt envisa och målmedvetna.

Jag har dock lyckats lära henne att när jag står vid spisen så får hon inte komma emellan den och mig. Hon vill gärna gå där och sniffa annars utifall jag kanske har tappat nåt hon kan smaska i sig.

Men det området har jag markerat tydligt att det är MITT område och bara mitt. Mest för att jag inte vill att något hett ska stänka ner på hennne. Vilket annars är lätt hänt...

Nu ser jag fram emot nyårsaftonen för att se om/hur hon reagerar på smällare och raketer. Det sköts litegrann i påskas men inte mycket. Och då brydde hon sig inte alls.

Många hundar och katter blir ju vettskrämda av det där så det är skönt om hon kan ta det med ro.

Personligen fattar jag inte hur folk kan lägga såna enorma pengar på det där. Visst kan fyrverkerier vara tjusigt men nog skulle jag klara mig precis lia bra utan dem.

I år lär det väl bli nåt alldeles extra här i stan för under nästa år ska ju Sundsvall äntligen fira sitt försenade 400-årsjubileum. Det var 1621 som Gustav II Adolf grundade bl.a Göteborg, Borås och Sundsvall.

Men 2021 rasade ju pandemin som värst så det beslutades att skjuta upp firandet. Men på tolvslaget på söndag nattt lär det bli ett fyrverkeri som kanske t.o.m slår det som fyrades av när Tempo-varuhuset i staden bytte namn till Åhléns runt 1980 nån gång.

Det bevittnade jag från södra stadsberget av en ren tillfällighet och det var det maffigaste jag sett hittills.

Så kanske tar jag bilen upp på nåt av bergen och tittar på det därifrån, vi får se.

Nu ska jag titta till mina revbensspjäll och göra mig en skinkmacka som mellanmål innan jar går till affären.

Ha en fin tredjedag jul, kära ordbrukare i Hälsngtuna, Abbekås, Botkyrka och Altersbruk.

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards