Alla inlägg den 9 december 2023

Av Göran - 9 december 2023 22:19

Så är snart Anna-dagen till ända och jag har via FB grattat yngsta lillasystern som bär det namnet. Lagt in lutfisk har jag självklart inte gjort. Det har jag aldrig gjort. Ätit det har jag förstås gjort på den tiden det ansågs obligatoriskt på julbordet men aldrig med nån större förtjusning.

På den tiden jag var gift firade vi jul med ex-fruns släktingar och första åren fanns lutfisken med. Men för säkert 35 år sedan tyckte vi att det räckte gott och väl med lite sill, ägghalvor, skinka, gravlax, goda ostar och s.k småvarmt,

Det sistnämda syftar förstås på köttbullar, revbensspjäll, prinskorvlar samt julbordet höjdpunkt enligt mig.

Janssons frestelse är jag nästan barnsligt förtjust i så den vill jag inte vara utan.

Och när vi väl hade provat att ta bort lutfisken och risgrynsgröten var det egentligen ingen som saknade dem. Minns att vi förvarnade särskilt de äldsta i släkten som hade fört traditionerna vidare till oss att dessa rätter kunde de ju äta hemma hos sig nån av de andra dagarna före eller efter jul.

Men inte ens de protesterade utan alla tyckte att det räckte med det som blev. Vi hade julfirandet hemma hos oss det året och några år efter. Men traditionen bestod även när andra släktingar stod för värdskapet.

Sen dess har jag nog ätit risgrynsgröt några gånger men inte lutfisk. Har aldrig riktigt förstått mig på den maträtten. För det första så smakar ju inte själva fisken nästan nåt alls. Minns att jag brukade hälla på mycket bechamelsås, salt och kryddpeppar för att få lite smak på den.

Sen gillar jag inte heller texturen i den. Den liksom växer i munnen, tycker jag.

I år är det mycket möjligt att jag inte bryr mig om att göra nån julmat alls. Som det ser ut just nu får jag nog fira för mig själv. Och varför skulle jag lägga en massa pengar på att köpa hem en massa mat som jag inte behöver.

Faktiskt funderar jag på om jag helt enkelt ska äta bara Janssons på julafton om jag firar ensam.

Köttärs har jag visserligen i frysen så jag kan göra lite köttbullar men det kan man ju äta nån av de andra dagarna.

Kanske man rent av ska ta och öppna en av burkarna med surströmming som står i mitt kylskåp och festa till på det.

Det gjorde vi på nyårsaftonen en gång på 80-talet och det gick hur bra som helst.

Annars... så har jag titta på SMB ikväll "Så mycket bättre", alltså!

Och jag måste säga att även om jag hade dålig koll innan på artisterna så gillar jag det gäng TV4 satt ihop i år. De är mysiga att titta på och jag gillade verkligen Staffan Hellstrands insats ikväll.

Vi får väl se efteråt vilka tolkningar som blir hits. Om nån gör samma succe som Uggla fick med "Jag och min far".

Snöandet fortsätter. Inga mängde men hela dagen, både igår och idag har det virvlat små flingor i luften nästan oavbrutet. Min översnöade bil måste dock sopas/skottas fram imorgon för nu börjar det se glest ut i kylskåpet.

Och inte bara där. Olivoljan tog slut idag och Theas torrfoder är på upphällningen så imorgon måste jag handla.

Därmed tackar jag för visat intresse och hoppas att kanske någon orkade läsa ända hit.

Sov gott, kära odrbrukare  i Mörbylånga, Stenugnssund, Idre och Kaunisvaara.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards