Direktlänk till inlägg 28 mars 2024

Bondfångeri i modern tappning

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso.

Man hör att det är hans röst. Men samtidigt inte. För rösten låter som hans men han pratar ändå inte som Joakim själv gör. Samma gäller Bianca. Men man ser dem ju i bild samtidigt och munrörelserna följer vad de säger.

Det får mig att inse att bedragarna har lärt sig det ABBA lärde sig för ett par år sedan. Det måste alltså vara avatarer man ser i bild. Och med AI (Artificiell intelligens) kan man numera även kopiera någons röst så att det både låter och ser ut som nån känd person som folk litar på.

Två andra handlade om Anders Bagge och skidåkartjejen, Stina Nilsson. Men den fjärde föreställde, håll i er nu, vår kronprinsessa Viktoria som såg ut att stå och föreslå att vi skulle köpa nån såndär kryptovaluta. Med löftet att vi skulle tjäna minst femtiotusen i månaden. Tror någon att hon ens skulle ställa upp och göra reklam överhuvudtaget???

Nejdå, det behöver hon inte. Både hon och resten av kungahuset har ju sitt på det torra med stor marginal.

Men uppenbarligen finns det människor som går på det. För om det inte vore lönsamt skulle de ju inte göra det.

De stjäl logotyper från våra större medier. Tidningar och TV-kanaler m.m Jag fattar inte att inte Facebooks administratörer agerar mot skiten. Jag har anmält massor av såna där bluffannonser och flera gånger fått svaret att de inte bedömer att det är något fel på innehållet. Utan det enda som händer är att dessa annonsörer blockeras så att JAG slipper se dem. Men vad hjälper det när de hittar på nya namn hela tiden?

Jag har ju tidigare här visat upp ett exempel på hur bluffen kan se ut. Jag publicerade då en bild på Björn Borg med ett utbetalningskort på typ hundratusen var infällt i bilden,

Då hade de varit så "smarta" att de använde en logo på bank-avin som försvann för över 30 år sen (PK-banken).

Ändå måste det alltså finnas folk som gärna låter sig luras.

Har alla glömt den gamla sanningen att när något låter för bra för att vara sant så är det nästan aldrig sant heller!

Nej, det gäller att hela tiden vara vaksam och förstå när nån vill lura skjortan av en.

Glöm aldrig det, kära ordbrukare i Valbo, Moheda, Sölvesborg och Överetorneå!

Vi ses! DET kan ni, i alla fall, lita på!

"Om bara Gud vill å pjäxer´n håll´!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards